Je medewerker belt ontzettend luid aan de telefoon en verstaat moeilijk wat er aan de andere kant van de lijn wordt verteld. Diezelfde collega schrikt bovendien minder hard dan de rest van het team wanneer er een luid alarm afgaat. Gehoorproblemen op de werkvloer kunnen voor lastige situaties zorgen. Als werkgever wil je je medewerkers met een vermoedelijk gehoorprobleem ondersteunen. Maar hoe pak je dit aan? En wat kan je concreet ondernemen?
Praten over gehoorproblemen, een gesprek dat vaak vermeden wordt want er lijkt, anno 2023, nog steeds een taboe op te rusten. Uit onderzoek blijkt dat gehoorproblemen het functioneren van een medewerker aanzienlijk kunnen beïnvloeden. Niet alleen ervaren de medewerkers in kwestie meer stressklachten maar zijn ze na het werk ook extra vermoeid en hebben meer tijd nodig om terug op adem te komen. De erkenning van het eigen gehoorverlies, de eisen die het werk stelt, het controleverlies over het werk en de herstelbehoefte na het werk, zijn factoren die de kans op arbeidsongeschiktheid vergroten.
Vaak is het een ware zoektocht voor slechthorende medewerkers om goede ondersteuning te vinden. Bovendien blijkt het niet evident voor hen om hun slechthorendheid te erkennen. Een hoorhulpmiddel aankopen is voor velen dan ook een immense drempel. Ondanks het taboe en die drempel is het belangrijk dat je als werkgever openstaat voor dialoog en de medewerker toont dat je in zijn belang handelt én vooral het functioneren op de werkvloer wil bevorderen.
Merk je als werkgever dat iemand mogelijk met gehoorproblemen kampt? Dan kan je de bewuste medewerker hiervoor niet verplicht op medisch onderzoek sturen. Je moet dus vooral inzetten op sensibilisering rond de problematiek. Bewustwording en inzicht zijn de eerste stappen om samen met je medewerker tot een oplossing te komen.
Elke werkgever is verplicht om een beleid te voeren dat het welzijn van medewerkers tijdens hun werk bevordert. Het is belangrijk dat je als werkgever geschikte preventiemaatregelen uitwerkt die gevaren uitschakelen en schade beperken of voorkomen. Een slechthorende medewerker is bijvoorbeeld minder goed in staat om alarmsignalen of geluiden op te vangen die gepaard gaan met gevaren en risico’s op de werkvloer.
Wat je concreet kan doen:
Wanneer het probleem complexer zou zijn dan aanvankelijk gedacht of het advies niet helpt, kan de arbeidsarts, in overleg met de huisarts, de medewerker doorverwijzen naar een audioloog. De audioloog zorgt op zijn beurt voor een correcte diagnose en verdere ondersteuning bij de aankoop van een hoorhulpmiddel zoals een gehoortoestel.