Dat onboarding een sleutelrol speelt in de tevredenheid op de werkvloer, dat kon je eerder al lezen op onze blog. Maar hoe weet je nu of jouw onboardingproces doeltreffend is? Waar moet je op letten bij de evaluatie van onboarding?
Voor de evaluatie van je onboardingtraject kan je terugvallen op je eigen kritische blik én op de feedback van je medewerkers.
Durf als bedrijf kritisch te zijn voor jezelf. Kunnen je processen korter of efficiënter? Zijn er andere manieren om nieuwe medewerkers in je organisatie te integreren? Kortom: ga na hoe je nog meer waarde kan halen uit je onboarding proces.
Vraag feedback aan je (nieuwe) medewerkers. Hoe voelen ze zich in je bedrijf na zes maanden? Ga in gesprek en vraag naar hun ervaringen. Wat liep er goed? Wat kon beter? Hoe hebben zij hun onboarding ervaren?
Je hoeft uiteraard geen zes maanden te wachten. Ook na een tweetal weken kan je nieuwkomers vragen hoe het met ze gaat, hoe het contact met de collega’s verloopt, enz. Door kort op de bal te spelen kan je sneller aanpassingen maken, en zo de onboardingervaring verbeteren.
Is het nuttig om tijdens een exitgesprek te vragen naar de ervaringen met je onboarding proces? Soms wel, weet Liantis-experte Jamie Van den Bergh: “Vooral bij medewerkers die binnen de eerste zes maanden vertrekken, kunnen zulke vragen waardevol zijn. Was er een mismatch tussen de verwachtingen en de dagelijkse realiteit? Liep er iets mis tijdens de onboarding? Werd de job wel realistisch genoeg voorgesteld tijdens het sollicitatieproces? Allemaal vragen waar je belangrijke lessen uit kan trekken”.
De alomtegenwoordige ‘war for talent’ blijft maar woeden op de arbeidsmarkt. Vandaar ook het belang om in te zetten op een degelijk onboardingproces. Het loont dus zeker de moeite om je inspanningen op dat vlak kritisch onder de loep te nemen. Gelukkige medewerkers die zich thuis voelen in je organisatie en een aangename werksfeer ervaren, verhogen namelijk de retentie en dragen bij aan de positieve uitstraling van je bedrijf. En dat is dan weer mooi meegenomen voor je employer branding.
We kunnen er niet omheen: een voortdurende evaluatie en verbetering van het onboarding proces zijn essentieel voor zowel de ontwikkeling van je medewerkers als voor de groei en het succes van je onderneming.