Een positieve werksfeer draagt bij tot het welzijn van je medewerkers, maar ook tot meer productiviteit. Een transparante arbeidsorganisatie en openfeedbackcultuur zijn hierbij belangrijke fundamenten.
Wanneer je medewerkers weten waar ze aan toe zijn en wanneer je hen een duidelijk kader geeft, dan voelen ze zich zelfverzekerder en meer betrokken. Het gaat hier dus eigenlijk over de bedrijfscultuur en de visie als organisatie.
We vertelden je er al eerder over: cultuuraspecten in een organisatie zijn trage aspecten die tijd nodig hebben om tot volle ontwikkeling te komen. Maak je dus geen illusies: een bedrijfscultuur bepalen, dat doe je niet met één druk op de knop. Gelukkig bestaan er wel een aantal manieren om aan je bedrijfscultuur te werken en dus de werksfeer te verbeteren.
De interpersoonlijke relaties zijn ook cruciaal wanneer we het hebben over een positieve werksfeer. Een bedrijfscultuur die openstaat voor feedback en waar medewerkers zich veilig voelen, zorgt ervoor dat je werknemers graag naar het werk komen.We merken wel dat angst een veelvoorkomende barrière is voor open communicatie. We zijn vaak te bang om anderen te kwetsen of om zelf gekwetst te worden. Probeer als werkgever die angst te herkennen en creëer een omgeving waar iedereen zich comfortabel voelt om de dingen uit te spreken.
Gelukkige medewerkers zullen zich omvormen tot merkambassadeurs die vrijwillig het positieve imago van je bedrijf uitdragen. Een goed imago zorgt voor een enorme return on investment (ROI) en brengt tal van voordelen met zich mee. Bovendien kan elk bedrijf, groot of klein, een sterk employer brand opbouwen. Ontdek hier waarom employer branding zo belangrijk is.