Welzijn op het werk

Het absenteïsme in je organisatie kost meer dan je denkt

Geschreven door Annelien Decan | 06 november 2025

Naast directe loonkosten heeft ziekteverzuim een diepgaande impact op je team, de retentie in je organisatie en zelfs je reputatie als werkgever. Tijd om de verborgen kost bloot te leggen en verzuim gericht aan te pakken. 

De echte kost van absenteïsme 

Ziekteverzuim kost je organisatie vaak meer dan je op het eerste gezicht zou denken. Naast directe loonkosten zorgt het ook voor: 

  • productiviteitsverlies,  
  • extra vervangingskosten, 
  • verhoogde druk op collega’s. 

Toch blijft absenteïsme in veel organisaties onderbelicht. Gelukkig kan je met een helder plan en een duidelijke aanpak vaak al een groot verschil maken. Met een doordacht en duurzaam aanwezigheidsbeleid kan je: 

  • uitval beperken, 
  • kosten beheersen, 
  • voldoen aan de wettelijke verplichtingen, 
  • medewerkers duurzaam inzetbaar houden. 

Voorbeeld 

Arbeiders zijn gemiddeld 12 dagen per jaar afwezig, wat komt op een totale directe kost van 1595,84 euro per jaar per medewerker. Bij bedienden is dat gemiddeld 13 dagen per jaar en op jaarbasis 3132,32 euro per medewerker. Wanneer we daarbij ook rekening houden met de indirecte kosten van absenteïsme, kost het je als werkgever dus veel geld. 

👉 Maak hier zelf de berekening 

 

Impact op het team 

Elke werknemer is weleens ziek, maar wat doe je bij langdurige afwezigheid door bijvoorbeeld aanhoudende stress of een burn-out?   

Wanneer een collega langdurig afwezig is, stijgt de werkdruk voor de rest van het team. Taken stapelen zich op, deadlines komen in het gedrang en de motivatie daalt. Dat kan leiden tot frustratie en spanningen, verminderde betrokkenheid en het risico op secundair verzuim. 

Met een geïntegreerde aanpak tegen absenteïsme werk je proactief aan een plan om langdurige afwezigheid te voorkomen. Door vooraf helder te bepalen welke stappen je neemt bij ziekteverzuim, blijf je als werkgever een stap voor en bespaar je bovendien flink op kosten. 

 

Het effect op je employer branding 

Een organisatie die worstelt met absenteïsme straalt dat ook uit. Je werkgeversmerk krijgt dus een stevige deuk. Kandidaten voelen het tijdens sollicitaties, medewerkers vertellen erover tegen elkaar, en partners merken het in samenwerking. Een sterk aanwezigheidsbeleid draagt dus enorm bij aan je aantrekkelijkheid als werkgever. 

Langdurige afwezigheden kunnen ook de retentie beïnvloeden. Medewerkers die structureel overbelast worden, gaan op zoek naar een betere balans op een andere plek. En dat is een bittere pil in tijden van arbeidskrapte. Bovendien daalt het vertrouwen in de organisatie als er geen duidelijke aanpak is rond verzuim en re-integratie 

 

Objectief aan de slag met verzuim 

Laten we dit helder stellen: het absenteïsme in je organisatie is meer dan een cijfer, het is een duidelijk signaal dat er iets moet veranderen. Toch zijn er handige manieren om het verzuim in eerste instantie te objectiveren, om er daarna gericht mee aan de slag te gaan. 

 

Absenteïsmeknipperlicht

Deze tool helpt je om absenteïsme vroegtijdig te detecteren én aan te pakken. Het Absenteïsmeknipperlicht legt de brug tussen hr en preventie, zodat je op zowel individueel als op collectief niveau acties kan nemen. Op basis van objectieve personeels- en welzijnsgegevens krijg je een helder rapport waarmee je écht iets bent. 
👉 Meer over het Absenteïsmeknipperlicht

Absenteïsmecalculator

 bereken de directe en indirecte kosten van absenteïsme en ontdek de impact van een hoog verzuimpercentage. 
 👉 Maak hier zelf de berekening 

Duurzaam aanwezigheidsbeleid

Een sterk welzijnsbeleid houdt werknemers zo lang en gezond mogelijk aan het werk. Met een duurzaam aanwezigheidsbeleid creëer je een gedeelde visie om ziekteverzuim te voorkomen. Dit met ondersteuning van experten en data-inzichten.