De bonus van een gezonde levensstijl: 25 tot 50% minder ziekteverzuim en tot 30% productiviteitswinst. Naast voldoende bewegen ligt de sleutel hiervoor in een gezond voedingspatroon. Daarom zetten veel werkgevers in op gezonde voeding op het werk. Maar hoe zorg je ervoor dat je medewerkers ook daadwerkelijk naar die alternatieven grijpen? Via deze ‘nudges’ geef je hen een duwtje in de rug.
Investeer je in een gezondheidsbeleid, dan wil je natuurlijk dat je werknemers hier enthousiast in meestappen. Via ‘nudging’ – subtiele maar sturende aanpassingen in de omgeving of communicatie – overtuig je hen subtiel om voor de gezonde alternatieven te kiezen. We selecteren er vijf waarmee je meteen aan de slag kan:
De wijze waarop producten gepositioneerd worden, beïnvloedt in sterke mate ons keuzegedrag. Hoe zichtbaarder en toegankelijker een item is opgesteld, hoe sneller mensen ervoor kiezen. In een buffet, bijvoorbeeld, worden de gerechten die eerst aan bod komen, opvallend vaker genomen. Zorg dus dat de gezonde gerechten eerst in het oog springen in de bedrijfscafetaria. Plaats ze vooraan of start ermee in de aankondiging van het keuzemenu. Heb je een kast of automaat met snacks op de werkvloer? Plaats de gezondste tussendoortjes dan op ooghoogte.
Vaak worden we aangetrokken tot ongezonde voedingsmiddelen omdat die er aantrekkelijker uitzien dan hun gezonde tegenhangers. Toch bestaan er manieren om deze reflex te counteren. Groenten en fruit maak je toegankelijk door ze voor te snijden. Uit een experiment blijkt bijvoorbeeld dat mensen veel sneller naar een stuk appel grijpen dan naar een volledig exemplaar uit de mand.
Continu worden we beïnvloed door onze sociale omgeving. Daarom is het belangrijk dat er op de werkvloer mensen zijn die het voortouw nemen. Je kan hiervoor de leidinggevenden aanspreken of per afdeling een of meerdere gezondheidsambassadeurs aanwijzen. Hoe meer werknemers het gezonde voorbeeld geven, hoe groter de kans dat ook de rest zich aangesproken voelt.
Gezond eetgedrag promoten doe je ook door te bevestigen dat je medewerkers de juiste keuze hebben gemaakt. Zo zullen ze de volgende keer sneller opnieuw voor het gezonde alternatief gaan. Of omgekeerd: een afkeurende houding ten aanzien van ongezonde snacks zal hen ontmoedigen om opnieuw die keuze te maken. Je ambassadeurs spelen hier een belangrijke rol in.
Je kan nog een stap verdergaan door een echte incentive te voorzien. Zo kan je een award uitreiken aan de gezondste medewerker van de maand. Naast een toepasselijke prijs krijgt de winnaar dan bijvoorbeeld aandacht op het intranet of in het personeelsblad. Wedden dat steeds meer medewerkers zullen meedingen? Je kan de winnaar zelfs in de bloemetjes zetten op je socialemediakanalen. Zo toon je ook aan de buitenwereld dat je team gezondheid hoog in het vaandel draagt, wat dan weer positief afstraalt op je werkgeversimago.
Veel werkgevers zien de voordelen in van gezonde voeding, maar weten niet hoe ze een gezondheidsbeleid moeten uitrollen. Vanuit Liantis helpen we je om deze koudwatervrees te overwinnen. Neem een van onze gezondheidsexperts in de arm en stel samen met hem of haar een strategie op om je werknemers een gezondere levensstijl aan te meten.