Stel: je baat een garage uit. Die groeit en na paar jaar heb je meer werk dan je twee handen aankunnen, dus neem je enkele werknemers in dienst. Je betaalt hen een loon uit dat een flink stuk boven het wettelijk verplichte minimum ligt, want als je zou zakken, ben je je werkkrachten meteen kwijt. Herkenbaar scenario? Dat hoeft het nochtans niet te zijn, als je inzet op de juiste fiscale maatregelen.
Uit cijfers van Liantis blijkt dat de helft van de arbeiders in de garagesector boven het wettelijk barema verloond wordt, gemiddeld 2,82 euro per uur extra. Dat zorgt ervoor dat veel werkgevers amper nog het hoofd boven water houden. Maar wat zijn de alternatieven? Hoe kan je als werkgever die stijgende loonmassa drukken zonder je medewerkers een karig loon te bieden en ze zo weg te jagen naar de concurrentie?
→ Lees meer over de loonkosten van een medewerker.
Eén ding is duidelijk: het brutoloon van je werknemers optrekken is fiscaal niet interessant, voor jou noch voor hen. Dat brutoloon is namelijk altijd volledig belast. Wat wél interessant is, maar opvallend vaak over het hoofd wordt gezien, zijn de extralegale voordelen.
Veel werknemers willen liefst een zo hoog mogelijk bedrag op het einde van de maand. Maar dat is niet altijd in hun voordeel, en al zeker niet in het jouwe als werkgever. Daarom deze overtuigende argumenten en fiscaal interessante maatregelen, waarmee je hen zonder twijfel overtuigt van alternatieve scenario’s.
Per sector zijn er vaak CAO’s die extra mogelijkheden bieden. Binnen de garagesector is bijvoorbeeld vastgelegd dat medewerkers recht hebben op ecocheques en een aanvullend pensioenstelsel met een werkgeversbijdrage van 1,8%. Daarnaast zijn er nog tal van opties die je je werknemers kan aanbieden en die voor beide partijen fiscaal interessant zijn.
Naast deze lijst aan alternatieve opties kunnen ook overuren een interessante oplossing bieden. Overuren zijn duur, meteen ook de reden waarom ze vaak vermeden worden. Toch bestaan er enkele opties om je werknemer voordeliger overuren te laten presteren.
Onder de noemer ‘vrijwillige overuren’ kunnen werknemers 120 uur per kalenderjaar extra presteren. Zonder specifieke motivatie kan de werknemer ingaan op de vraag van de werkgever om overuren te presteren als het nodig zou zijn. Die overuren betaal je direct uit aan 150% of aan 200% voor zon- en feestdagen.
Het grote voordeel is dat de ondernemer geen strikte procedure van kennisgevingen moet volgen. Het enige wat je daarvoor hoeft te regelen, is een schriftelijke overeenkomst die op voorhand wordt opgemaakt. Die is zes maanden geldig en hernieuwzo vaak je wil.
Tip: plaats een reminder in je agenda, ten laatste 6 maanden na de datum van het laatst opgesteld akkoord. Zo vergeet je de hernieuwing van de overeenkomst niet.
De wet laat ook toe dat er onder bepaalde voorwaarden overuren gepresteerd worden, zoals een buitengewone vermeerdering van werk of onvoorziene noodzakelijkheid. Daar is de basisregel dat er een toeslag verschuldigd is van 50% of 100% en dat er betaalde inhaalrust voorzien moet worden. Voor de eerste 91 overuren kan de werknemer kiezen om deze uit te laten betalen zoals de vrijwillige overuren. Dit aantal kan verhoogd worden in de onderneming of door de sector.
Overuren zijn dus duur, al bestaat er een achterpoortje: de wet voorziet een vrijstelling van de bedrijfsvoorheffing voor de eerste 180 overuren per jaar per werknemer. Vrij vertaald: dit systeem levert je 41,25% korting op voor overuren. Niet slecht, toch?
Het enige wat je daarvoor hoeft te regelen, is een schriftelijke overeenkomst die op voorhand wordt opgemaakt. Juridisch gezien hernieuw je dit akkoord best maandelijks. Je maakt dan telkens een akkoord op die geldig blijft tot die door een ander akkoord ten einde loopt.
Dat er alternatieven bij de vleet zijn, mag onderhand wel duidelijk zijn. Uiteraard zal de ene maatregel voor jouw bedrijf al interessanter zijn dan de andere. Had je graag wat hulp om de oplossing te vinden die bij jou en je werknemers past? Pak je eigen loonbeleid en/of de werkdruk binnen je bedrijf aan met onze tips.