Personeelsbeleid

Hoe vaak moeten mijn medewerkers hun EHBO-kennis opfrissen?

Geschreven door François Cauliez | 06 augustus 2024

Ongevallen op de werkvloer zijn helaas niet uit te sluiten. Als ze gebeuren, is de eerste hulp cruciaal, want ze kan levens redden. Een degelijke EHBO-opleiding is dan ook sterk aangeraden en in sommige gevallen verplicht. Maar de kennis en vaardigheden die je tijdens zo’n opleiding opdoet, vervagen na verloop van tijd aangezien je als werknemer niet dagelijks EHBO moet toepassen. Wat zijn regels voor de opfrissing van die EHBO-kennis? Liesbeth Huyers, arbeidsverpleegkundige bij Liantis, legt uit wat de verplichtingen en aanbevelingen zijn.  

Aangeduide persoon vs. hulpverlener

Veel organisaties zijn verplicht om een aantal werknemers tot erkende EHBO’ers of hulpverleners op te leiden. Geldt die verplichting niet voor jouw onderneming, dan wordt toch aangeraden om medewerkers aan te duiden die de eerste hulp kunnen toedienen. In dat geval spreken we van aangeduide personen voor wie geen opleidingsplicht geldt, maar voor wie een initiatie-opleiding sterk aanbevolen is. Erkende EHBO’ers moeten daarentegen wél een basisopleiding EHBO volgen. 

 

Wanneer kennis opfrissen?

Aangezien aangeduide personen niet verplicht zijn een EHBO-opleiding te volgen, zijn er voor hen ook geen regels voor de opfrissing van hun EHBO-kennis. In dat geval wordt wel aangeraden om de (niet-verplichte) initiatiecursus na drie jaar opnieuw te volgen. 

Werknemers die een erkend EHBO’er of hulpverlener zijn, moeten wél jaarlijks een verplichte opfrissingscursus volgen. Tijdens die verplichte jaarlijkse bijscholing kunnen zij hun basiskennis weer op peil brengen. Zo oefenen ze op reanimeren, wondverzorging, stabiele zijligging … zodat hun kennis en vaardigheden opgefrist zijn en ze opnieuw zelfverzekerd kunnen handelen in noodsituaties.