We kunnen er niet omheen: de ‘war for talent’ zorgt ervoor dat het niet eenvoudig is om nieuw talent vinden. Door in te zetten op employer branding, kan je ervoor zorgen dat potentiële medewerkers spontaan naar je toestappen. Maar wat is employer branding nu precies en waarom is het zo belangrijk voor je onderneming?
Employer branding is een samensmelting tussen hr en marketing. Het is een strategie om als werkgever een sterk werkgeversmerk te ontwikkelen met als doelgroep (potentiële) medewerkers.
We gieten het even in een definitie: ‘employer branding is een gerichte, langetermijnstrategie om de bewustheid en percepties van werknemers, toekomstige werknemers en stakeholders te beheren.’ Eenvoudiger gezegd schetst employer branding de identiteit van jouw bedrijf en toont het aan de buitenwereld dat het een goede omgeving is om te werken.
Het uitbouwen van een sterk werkgeversmerk is een langetermijninvestering die meerdere voordelen heeft. Experte Sara Walraven benoemt drie belangrijke pilaren:
De term ‘employer branding’ wordt nog te vaak als buzzwoord gezien. We kregen dan ook al meermaals de vraag: “Waarom zouden we als kmo investeren in employer branding”?
Sara: “Werken aan je employer brand hoeft zeker geen bakken geld te kosten. Er zijn altijd kleine dingen die je kan doen, denk maar aan: hoe zichtbaar zijn je vacatures en deel je ze wel via de juiste kanalen? Het gaat vooral over het uitdragen waar je voor staat als werkgever. De sollicitanten op je vacatures zijn hierdoor ook kwalitatiever, omdat je mensen aantrekt met dezelfde visie. En hierdoor blijven ze langer in je organisatie.”
Niet enkel grote, maar ook kleinere ondernemingen hebben baat bij een positief employer brand. Kmo’s hebben heel wat voordelen ten opzichte van grote ondernemingen:
Door in te zetten op employer branding maak je echt het verschil tussen tevreden medewerkers en betrokken medewerkers. Betrokken medewerkers zijn meer gepassioneerd in hun job en daardoor goeie ambassadeurs voor je onderneming.
We weten dat een sterk employer brand valt of staat met de tevredenheid van jouw werknemers. Experte Sara Walraven vult aan: “Het is belangrijk dat je vertrekt vanuit je interne organisatie: waar sta je voor en wat wil je uitdragen? En waarom kozen je medewerkers om voor jou te werken?”
Tevreden medewerkers zullen zich omvormen tot merkambassadeurs die vrijwillig het positief imago van je bedrijf uitdragen. Deze tevredenheid kan je bekomen door inspanningen te doen om de werkomstandigheden te verbeteren:
Een goed imago zorgt voor een enorme return on investment (ROI) en brengt tal van voordelen met zich mee. Bovendien kan elk bedrijf, groot of klein, een goed employer brand opbouwen. Er is dus geen enkele reden om er niet mee bezig te zijn.
Beluister de podcast