Wil je ook de online shoppers bereiken met jouw producten, maar heb je geen idee waar te beginnen? Geen zorgen. Dit moet je doen om van je webshop een succes te maken.
Een webshop moet duidelijk en eenvoudig in elkaar zitten. Als consumenten niet snel vinden wat ze zoeken, verlaten ze je website. Denk bij het opmaken van je webshop dus na over deze vragen:
Veel mensen gebruiken hun smartphone of tablet om te surfen en shoppen. Zorg er dus voor dat je webshop responsief is. Dat wil zeggen dat de site zich automatisch aanpast aan het scherm (computer, smartphone, tablet) van je bezoeker. Een extra pluspunt: Google beloont websites die responsief zijn. Het kan dus ook een serieuze boost geven aan je plaats in de zoekresultaten!
Een consument kan een product niet zien of passen zoals in een fysieke winkel. Zorg daarom dat hij alle nodige informatie heeft om de aankoopbeslissing te nemen:
Tip: Maak je productbeschrijving SEO-proof: gebruik zoekwoorden in je teksten zodat Google je product vindt. Zo zullen ook potentiele klanten sneller naar je webshop doorklikken.
Zorg dat je klant meerdere (veilige) mogelijkheden heeft om zijn aankoop te betalen. Voorzie zeker de meest populaire mogelijkheden, zoals Bancontact, Maestro, Visa, Mastercard en PayPal. Lijst alle opties ook al eens op wanneer klanten naar de kassa doorklikken. Niets vervelender dan een klant verliezen omdat blijkt dat hij bijvoorbeeld enkel met Visa kan betalen.
Voor mensen iets kopen, gaan ze vaak op zoek naar objectieve beoordelingen van klanten. Als (potentiële) klanten positieve reviews bij een product zien, zullen ze sneller geneigd zijn om een product te kopen.
Tip: Mocht er toch een negatieve review verschijnen, probeer er dan meteen op te antwoorden. Zo toon je dat je begaan bent met de ervaringen van je klanten.
Als onbekende webshop moet je het vertrouwen van klanten winnen. Maak daarom expliciet duidelijk dat alle (betaal-)gegevens goed beschermd zijn. Plaats deze informatie zeker in de privacy policy van je webshop en gebruik logo’s die duidelijk maken dat je webshop veilig is. Zo staat het logo van BeCommerce bijvoorbeeld garant voor een veilige shopervaring.
Als een klant met vragen of problemen zit, dan is het belangrijk dat hij jou makkelijk kan bereiken. Voorzie daarom zeker een contactpagina met je contactgegevens en een invulformulier. Voeg er ook je accounts op sociale media aan toe. Dan kan je klant je ook via die weg een bericht sturen. Zo maak je je webshop ook een pak persoonlijker.
Laten we het nog even over de voordelen van sociale media hebben. Socialemediakanalen bieden heel wat (gratis) mogelijkheden om je webshop en je producten te promoten. Zorg dus dat je zaak zeker een pagina heeft op de socialemediaplatformen die bij jouw doelpubliek het populairst zijn (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter). Ga na wanneer jouw publiek vooral actief is en gebruik dat moment om reclame te maken.
Wil je je klant meer info geven? Start een blog. Daar kan je artikels publiceren waarin je doorlinkt naar producten op je webshop, zoals ‘5 producten die niet in je keukenkast mogen ontbreken’ of ’10 originele alternatieven voor doopsuiker’.
Ongeacht je bedrijf of de sector waarin je actief bent: video is een uitstekend middel om producten of diensten te promoten. Zo kan je video gebruiken om meer uitleg te geven, om veelgestelde vragen te beantwoorden, om doe-het-zelftips te geven … Het grote voordeel is dat je de video’s via verschillende kanalen, zoals je sociale media, kan verspreiden.
Voorbeeld: Coolblue overloopt in productvideo’s kort alle kenmerken en voor- en nadelen.
Op Google kan je advertenties plaatsen, zodat jouw webshop op de eerste plaats in de resultaten verschijnt. Hou er wel rekening mee dat adverteren via Google niet gratis is. Al is het een goede investering om nieuwe klanten aan te trekken.
Net zoals in een fysieke winkel, kunnen acties wonderen doen om mensen naar je winkel te ‘lokken’. Geef bij de lancering van je webshop bijvoorbeeld tijdelijk een klein cadeautje bij elke aankoop. Of geef een kortingscode bij elke eerste aankoop of bij het inschrijven voor de nieuwsbrief. Op die manier geef je klanten een reden om naar je webshop te surfen.
Blijven er bij je klant producten in de winkelkar zitten? Stuur hem een e-mail als herinnering, misschien zelfs samen met een kortingscode om hem te overtuigen om toch te kopen. Heeft je klant iets gekocht? Dan kan je hem op de hoogte brengen van nieuwe promoties en producten. Zo maak je van hem een trouwe, vaste klant.
Tip: Overdrijf niet met e-mails sturen. Klanten zien dat snel als ‘spam’, waardoor ze je webshop misschien als vervelend gaan beschouwen.
Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like A Pro.