Ik ben zelfstandige

Positieve klantenreviews verzamelen doe je zo

Geschreven door Anne Hallez | 27 februari 2020

Positieve reviews van je klanten: een betere vorm van online reclame voor jouw bedrijf bestaat er niet. Maar weet dat die positieve feedback meestal niet zomaar uit de lucht komt vallen. Je kan er ook bewust naar op zoek gaan.

Vraag je beste klanten om een goede review, op het juiste moment

Durf je meest tevreden klanten zelf te vragen om een review voor je te schrijven. Want hoe tevreden ze ook zijn over jouw product of dienst: ze uiten die tevredenheid zelden spontaan online. 

Vraag je beste klanten daarom actief om feedback, en dat het liefst op het ideale moment.  Wanneer is de kans op een positieve review bij jouw klanten het grootst? Is dat meteen na de aankoop, nadat ze een maand jouw product hebben gebruikt of vlak nadat ze jou contacteerden op de sociale media? Denk eens goed na over dat moment, zodat je weet wanneer je je klanten moet contacteren.

Heb je een groot aantal klanten, overweeg dan om dat proces te automatiseren door mailtjes op het juiste moment te sturen. Zo laat je nooit de kans op een positieve beoordeling voorbijgaan.

 

Mis niets online

Waar praten klanten het vaakst over merken en producten? Natuurlijk op de sociale media! Zelf voortdurend alles opvolgen, is uiteraard onbegonnen werk. Maar door bijvoorbeeld een ‘Google Alert’ in te stellen, krijg je automatisch een melding wanneer jouw bedrijf of producten op de sociale media aan bod komen. Zo voorkom je dat positieve berichten aan jouw aandacht ontsnappen omdat een klant bijvoorbeeld de naam van jouw bedrijf is vergeten te taggen in een Tweet. 

 

Monitor beoordelingssites

Er bestaan een aantal sites, speciaal voor het beoordelen van producten of diensten. Om er een paar op te noemen:

  • Yelp: reviews en aanbevelingen over de beste restaurants, winkels, activiteiten en diensten ….
  • Tripadvisor: het grootste reisplatform ter wereld, boordevol beoordelingen en meningen van reizigers.
  • Tweakers: uitgebreide professionele en gebruikersreviews over computers, tablets en telefoons.
  • Kieskeurig: vergelijkingen en beoordelingen van een groot gamma aan producten.

Maar ook shoppingsites zoals bol.com of Amazon staan vol met reviews over alle producten die ze verkopen. (Potentiële) klanten schuimen die websites af om informatie te verzamelen, vóór ze hun definitieve (aankoop)keuze maken.

Zulke websites zijn dan ook de ideale plek om bestaande feedback van klanten te vinden. Op Amazon kunnen klanten zelf vragen stellen over producten, die kan je beter gezien hebben, zodat je erop kan inspelen.  

Vraag mensen die er een positieve review plaatsten eventueel om een beoordeling op jouw website of socialemediakanalen te plaatsen. De kans is groot dat ze dat wel zullen zien zitten.

 

Beloon klanten die getuigenissen geven

Vergeet niet dat klanten die je een positieve review geven, jouw bedrijf een grote gunst bewijzen. Zelfs als ze dol zijn op jouw  bedrijf, producten of klantenservice, kost het hen nog steeds tijd om online feedback te geven of je vragen te beantwoorden.

Toon dus waardering en overweeg om hen een ​​kleine beloning te geven in ruil voor hun getuigenis. Misschien kan je een kortingscode aanbieden voor hun volgende aankoop?

 

Doe het niet alleen

Je salesteam kan je helpen om waardevolle feedback van klanten te verzamelen. Wie kent je klanten immers beter dan de verkopers die bijna elke dag contact met hen hebben?

Ga dus eens te rade bij je salesafdeling. De kans is groot dat zij meteen  een aantal perfecte kandidaten voor jouw getuigenissenstrategie kunnen identificeren - gelukkige klanten die over hun ervaringen willen vertellen. Zij kunnen dan contact opnemen met die klanten, om te vragen of ze een goed woordje willen doen.

Actief op zoek gaan naar positieve klantenreviews loont, maar vraagt best wel wat tijdsinvestering. Bestaat je sales-team maar uit één persoon: jezelf?  Dan is het misschien tijd voor een extra paar helpende handen!