Aangekomen in l’Hôtel Lugano-La terrasse du Zoute, viersterrenhotel in het kloppend hart van Knokke, komt de geur van verse koffiekoeken me tegemoet. De meeste gasten zijn net uit bed gerold en genieten van het rijkelijk uitgestald ontbijt. Caroline Lems, hr-manager binnen l’Hôtel Lugano komt me met een warme lach tegemoet en heet me welkom. Ik neem plaats bij de haard, krijg een dampende kop koffie. De huiselijkheid en warmte doen me hier meteen al thuis voelen. “Mission accomplished, want mensen zich thuis doen voelen staat centraal in l’Hôtel Lugano”, aldus Stefan Vanhollebeke, zaakvoerder van het hotel.
Dat l'Hôtel Lugano een rijke geschiedenis kent, staat buiten kijf. “Zowel langs mijn moeders als vaders kant stroomt de liefde voor horeca al vele generaties lang door de aderen. Het is een passievol levenswerk van verschillende generaties sinds 1939”, vertelt zaakvoerder Stefan vol trots. “Toen ik het hotel kon overnemen, zag ik mijn kinderdroom dan ook in vervulling gaan. Als hotelier-restaurateur van opleiding, en na enkele eerste werkervaringen in andere hotels en een tweesterrenzaak, was het altijd al mijn droom om het hotel over te nemen.” Toen Stefans oudste broer een andere richting uitging en koos voor een toekomst in de vegetarische keuken, twijfelde Stefan geen seconde. Hij nam het hotel over en baat het sindsdien met hart en ziel uit. “We willen onze klanten een uitstekende service en kwaliteit aanbieden en ze net dat tikkeltje meer geven.” De missie van Stefan is dan ook vrij simpel.
“Ik wil mijn klanten een goed gevoel geven, ze laten thuiskomen in l’Hôtel Lugano. Zie het als een sociaal gebeuren, gezellig samen zijn, lekker eten en drinken in een warme en authentieke setting.”
Thuiskomen staat centraal in l’Hôtel Lugano, zoveel is duidelijk. “Maar niet enkel voor de klant, ook onze medewerkers moeten zich hier goed voelen”, vult Caroline Lems aan, hr-manager van l’Hôtel Lugano. Sinds december 2019 verzorgt Caroline er het hr-beleid van A tot Z.
“In het hotel willen we echt inzetten op een positieve samenwerking tussen werkgever en werknemer. We focussen op loon naar werk en respecteren de work-lifebalance van onze medewerkers. Bovendien willen we onze mensen een vast contract aanbieden en dit het hele jaar door. Dit is iets wat je aan de kust, en zeker in de hotelsector, zelden tegenkomt. Contracten zijn namelijk vaak seizoensgebonden.”
Ook zaakvoerder Stefan knikt bevestigend en vult aan: “Werken in de horeca is zwaar en niet te onderschatten. Het is dus belangrijk dat je werknemers zich goed voelen en de gasten met een glimlach in de watten kan leggen. Het is pas als je die glimlach ook vanbinnen voelt, dat je die kan overbrengen naar de klant.”
Natuurlijk staat Caroline er op hr-vlak niet alleen voor en kan ze een beroep doen op haar dossierbeheerder Dries bij Liantis met wie ze ook al tijdens haar vorige werkervaring een goede band heeft opgebouwd. “Onze dossierbeheerder Dries staat altijd voor ons klaar met tips en advies. Ook tijdens de coronapandemie konden we op hem rekenen voor de nodige uitleg en advies rond uitkeringen voor ons personeel.” Het was dus een goede keuze om na enkele jaren bij een andere hr-dienstverlener om te schakelen naar Liantis, dat bevestigt Caroline:
“We hechten veel belang aan het persoonlijk contact bij Liantis, het is een hr-partner op wie je kan rekenen en die je kan vertrouwen. Een partner die samen bouwt aan je zaak en mee vooruit denkt.”
Op hr-vlak ziet Caroline wel nog enkele uitdagingen: “We willen mee zijn met de laatste trends, weten wat er leeft bij jongeren en hoe we ze warm kunnen maken voor een job in de horeca.” Maar ook work-lifebalance is belangrijker dan ooit tevoren. Dat beseft ook Caroline: “We bekijken om ook in l’Hôtel Lugano een vierdagenwerkweek te introduceren. Met de juiste ondersteuning via Liantis moet dit zeker mogelijk zijn.”
Ook zaakvoerder Stefan Vanhollebeke ziet de toekomst positief in. “De horeca zal altijd een noodzaak blijven in de samenleving”, daar is Stefan alvast van overtuigd.
“Mensen zullen blijven zoeken naar ontspanning, naar sociaal contact, verwennerij én kwaliteit, ook op culinair vlak. Dat vinden ze in l’Hôtel Lugano en doet ze ook terugkomen. Inzetten op kwaliteit onderscheidt ons van andere hotels in onze regio. We blijven dus gewoon doen wat we graag doen én goed doen”, lacht Stefan, “en dat liefst nog voor de komende decennia.”