Tijdens de coronacrisis kregen heel wat bedrijven het zwaar te verduren en werden ze uitgedaagd om buiten hun comfortzone te treden. Een mooi voorbeeld daarvan is Clics NV, bekend voor de productie van bouwspeelgoed voor kinderen. Het bedrijf bedacht tijdens de coronacrisis de Clipeez®, afneembare hendels om op winkelkarren te plaatsen en zo rechtstreeks contact met de karren te vermijden. We praatten met Hedwig Van Roy, CEO van Clics NV, over hoe het idee zo’n succes werd.
Clics NV is een Belgisch bedrijf dat werd opgericht in 2000 en dat vooral bekend is voor z’n kleurrijke bouwspeelgoed voor kinderen vanaf vier jaar. Ze kunnen hun creativiteit de vrije loop laten door de bouwblokken in elkaar te klikken en om te vormen tot leuke figuren. Wat begon met het constructiespeelgoed ‘Clics’, evolueerde al snel naar een groot assortiment van magnetisch speelgoed, waaronder ‘clickformers’, ‘magformers’, ‘tileblox’ en ‘stick-o’. Ondertussen verdeelt Clics NV z’n speelgoed in meer dan veertig landen.
Al in januari zag Clics NV de impact van het coronavirus in. De Aziatische contacten uitten meteen hun ongerustheid door massaal weg te blijven van de internationale speelgoedbeurs in Neurenberg, die eind januari plaatsvond. Dat had ook een impact op de distributie buiten Europa.
Hedwig Van Roy: “Alle bestellingen werden geannuleerd en beslissingen voor de toekomst uitgesteld. Er restte ons niets anders dan te blijven produceren voor orders waarvan we al zeker waren binnen Europa, om dan in maart de productie tot nader order te stoppen.”
Vanaf maart ondervond het bedrijf serieus de nadelen van de lockdown, die toen in ons land werd ingevoerd.
Omdat ze duidelijk de nadelen van de coronacrisis ondervonden, besloot het team samen te zitten om nieuwe ideeën te genereren. Zo ontstond het idee van Clipeez®.
“Begin april kwam een van onze productontwikkelaars op het lumineuze idee van de afneembare handvatten. Een duurzaam product, niet al te ingewikkeld om te produceren en vrij makkelijk om uit te leggen aan het publiek. Kortom, een eenvoudig product op het juiste moment”, aldus Van Roy.
Vanaf dan ging alles heel snel. Binnen een recordtijd van 2,5 weken had Clics NV alles geregeld: van de productie tot de marketing en de opzet van de nieuwe (internationale) salesnetwerken. Een enorme prestatie beaamt Hedwig, zeker aangezien de ontwikkeling van een product normaal maanden duurt.
“Achteraf bekeken toch wel straf hoe we dat gedaan hebben, zeker als je beseft dat een aantal medewerkers van thuis uit werkten!”
De Clipeez® afneembare hendels voor winkelkarren zijn een win-win voor zowel de consument als de winkelketens. De retailers moeten niet steeds zelf de handgrepen ontsmetten, wat hen zo’n 65 uur aan werk bespaart. Klanten zijn dan weer blij dat ze een handig en hygiënisch alternatief hebben. Hedwig Van Roy somt nog even de voordelen van het product op:
“Plaats je je handen op de Clipeez®, dan kom je niet rechtstreeks in contact met de handgreep van de kar. Ook voor het openen van de deuren van een koelvak of een diepvrieskist in de supermarkt kan je makkelijk de Clipeez® gebruiken. Je weet niet welke bacteriën, virussen en schimmels er allemaal op de handgreep van een kar of de handvatten van de koelbakken zitten. De Clipeez® zijn proper, want je hebt ze zelf thuis schoongemaakt met water en zeep.”
Met de Clipeez® speelt Clics NV plots op een heel andere markt dan met het speelgoed. Dat betekent ook een andere aanpak en andere contactpersonen. Met de speelgoedaankoper als enige contactpersoon, hoopte de onderneming op een interne doorverwijzing naar de juiste mensen.
Hedwig Van Roy: “Het was niet altijd eenvoudig om bij de juiste personen te geraken en we zijn ervan overtuigd dat de Clipeez® in andere landen nog steeds niet overal bij de ‘juiste beslissers’ zijn terechtgekomen.”
In België en Nederland lukte het wel goed. De Clipeez® zijn ondertussen razend populair.
Retailers waren meteen fan van het Clipeez®-concept en kwamen spontaan aankloppen om de producten zo snel mogelijk te ontvangen. Daarna volgde ook de vraag van consumenten die het verhaal van de producten oppikten via de pers en de sociale media.
Zo bestelde winkelketen Colruyt zes miljoen sets van de afneembare hendels om gratis te verdelen aan bezoekers. Wat dan weer voor mooie persaandacht zorgde.
Hedwig Van Roy: “Het liep echt storm nadat de pers een bericht van de grootste Belgische retailer oppikte. Enkele honderden bestellingen in drie dagen tijd. Het loopt nog door, maar met persaandacht krijgt de verkoop telkens weer een boost.”
Clics NV bedacht dus iets creatiefs om toch inkomsten te genereren tijdens een moeilijke periode. Bij de vraag of Hedwig tips heeft voor andere bedrijven, gaf hij het volgende mee:
“We geven toe dat we geluk hebben gehad met het idee. Daarna gaat het minder over geluk, maar over je organisatie. Je moet heel snel kunnen schakelen en dus een heel wendbare organisatie hebben met polyvalente medewerkers die niet op een uurtje kijken, leveranciers die het signaal en de opportuniteit begrijpen en mee willen gaan in het verhaal.”
Volgens hem liggen de beste ideeën ook niet binnen je comfortzone en moet je als ondernemer vooral durven:
“Het klinkt cliché, maar het is wel zo: durven buiten je traditionele business te denken – ‘out of the box’ - en dan snel beslissen, durven te springen, kortom echt ondernemen.”
Tijdens de coronacrisis hadden bedrijven heel wat aan hun hoofd, Liantis deed er daarom alles aan om ondernemers te ontlasten tijdens de crisisperiode. Ook bij Clics NV was de ondersteuning van Liantis meer dan welkom.
“Het was en is nog steeds heel belangrijk om snel te kunnen reageren op verhoogde of verminderde vraag uit de markt. Aangezien we zelf geen echte hr-specialist in huis hebben, zijn de adviezen van Liantis welgekomen en ook van belang. Als we even terugblikken, viel ons de makkelijke bereikbaarheid van de Liantis-medewerkers en de vlotte afhandeling van onze dossiers erg op. Daardoor hadden we geen extra zorgen aan ons hoofd in deze onrustige periode.”