Stel, je klant heeft het perfecte plan voor een nieuwe onderneming, maar onvoldoende budget om het uit te voeren. Hij vraagt jouw advies om een investeerder over de streep te trekken. Hoe pakt je klant dat het best aan? In deze blogpost vind je enkele raadgevingen die jij hem meteen kan doorgeven.
Steek veel tijd in de uitwerking van je project. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar in de realiteit komen er nog te vaak slecht voorbereide kandidaten hun verhaal doen. Wat is je missie of visie? Hoe vangt die realistische uitdagingen op, zoals werken met leveranciers? Welke troeven hebben de concurrenten? Zorg ervoor dat je die antwoorden in je voorstel countert.
Tip: laat je klant zijn ideeën toetsen aan de hand van een business model canvas.
Omzet schat je beter niet in op basis van je loonbehoefte. Daarvoor vormen de prognoses uit marktonderzoek een beter vertrekpunt. Een financieel plan baseer je op controleerbare en concrete elementen. En vergeet de veiligheidsmarge niet. Hoe realistischer je je eigen project inschat, hoe meer kans op een overtuigde financier.
Hoe goed ligt jouw product of service in de markt? Is er effectief vraag naar? Welk belangrijk probleem los je op in het leven van je doelpubliek?
Om op deze vragen gestaafde antwoorden te geven, is het verstandig om de markt te bevragen. Met de huidige IT-hulpmiddelen is dat vandaag een fluitje van een cent. Zo vind je online programma’s om gratis enquêtes te maken en resultaten te analyseren. Survey Monkey, Typeform en Google Formulieren zijn voorbeelden.
Jij moet je project aan de man brengen. Niet de experts die je al hebt geraadpleegd, maar jij. Kortom: jij moet alle elementen van je verhaal perfect begrijpen, anders kom je niet geloofwaardig over bij potentiële investeerders. Stel dus verduidelijkende vragen aan je adviseurs en oefen je presentatie op voorhand in voor een kritisch testpubliek.
Tip: Wees het kritische testpubliek van je klant. Laat je klant zijn of haar verhaal brengen en kijk of jij alvast overtuigd bent. Stel daarbij voldoende kritische vragen. Hoe scherper jij bent, hoe beter je klant gewapend is bij echte investeerders.
Is je project eigenlijk te ingewikkeld? Liggen de kosten ervoor te hoog? Of ging er al een concurrent met hetzelfde idee aan de slag? Dan is het verstandig om je idee aan te passen aan de huidige context. Ambitieuze dromen zijn absoluut nodig. Maar om die concreet te ontwikkelen, laat je je het best begeleiden door experts. Zij helpen je om je plannen vandaag realistisch te maken, zodat ze in de toekomst realiteit kunnen worden.
Een financier wil geen verrassingen als het op investeringen aankomt. Hou dus niets verborgen. Vertrouwen is essentieel bij een financieringsaanvraag. Want een investeerder kan onmogelijk juist en doeltreffend advies geven zonder correcte informatie.
Het is belangrijk dat je de structuren kent die je kunnen ondersteunen en andere actoren zoals concurrenten, ervaringsdeskundigen en adviseurs. Actief tijd steken in een netwerk is daarom aangewezen. Hier vind je enkele tips. Zo kan je de financieringsaanvraag aanpassen of andere accenten leggen naargelang je publiek.
Het is verstandig om het aanvraagdossier niet tegelijk naar alle banken te sturen. Vinden ze de aanvraag te zwak? Dan bestaat de kans dat alle deuren in één klap sluiten en je nergens meer gehoor krijgt.
Herwerk dus het dossier na je eerste reactie en bezorg het pas dan aan een tweede instelling. En zo ga je verder, met een versie die telkens beter is dan de vorige.
Krijg je meerdere positieve antwoorden? Goed nieuws, dan kan je zelfs onderhandelen en kiezen.
Met deze raad zit je klant al op de goede weg. Maak samen met hem of haar een concrete planning op. Zorg ervoor dat je klant daarbij voldoende tijd uittrekt om fondsen te verwerven.