Van zodra een onderneming goederen vervoert over de openbare weg in opdracht van derden met een eigen, geleased of gehuurd motorvoertuig, is een vervoersvergunning verplicht. Er zijn weliswaar enkele specifieke uitzonderingen naargelang de activiteit die je uitoefent en het motorvoertuig dat gebruikt.
In bepaalde gevallen is er geen vervoersvergunning nodig, afhankelijk van het soort goederen dat je vervoert:
Het werk van een koerierdienst bestaat erin om in opdracht van een opdrachtgever pakketjes van elk formaat af te leveren bij particulieren. Als we louter kijken naar het type goederen, dan moet een koerier dus wel degelijk een vervoersvergunning hebben.
Een vervoersvergunning is niet nodig als het goederenvervoer gebeurt door een motorvoertuig (of aanhangwagen) waarvan het netto laadvermogen maximaal 500 kilogram bedraagt EN de maximaal toegelaten massa (MTM) hoogstens 2,5 ton bedraagt.
Het netto laadvermogen is het maximale gewicht dat een voertuig mag vervoeren. De MTM is het maximaal toegelaten gewicht dat een voertuig wettelijk mag wegen inclusief volle lading, volle benzinetank, bestuurder en alle passagiers. Deze beide gewichten worden bepaald door de fabrikant en vind je terug op het kentekenbewijs van het voertuig.
Helaas vallen heel wat bestelwagens niet onder die beide voorwaarden, en dus ook niet onder de vrijstelling, en is een vervoersvergunning dus verplicht.
Ook zelfstandigen die in onderaanneming werken voor een groot koeriersbedrijf, hebben verplicht een eigen vervoersvergunning nodig (tenzij ze onder de eerder aangehaalde uitzonderingen zouden vallen). Een vervoersvergunning is namelijk altijd ondernemingsgebonden en kan nooit worden uitgeleend aan andere ondernemingen, dus ook niet aan onderaannemers.
Tot slot willen we nog even stilstaan bij een veelgestelde vraag: kan iemand opstarten als zelfstandige chauffeur om goederenvervoer te doen met een vrachtwagen die eigendom is van de opdrachtgever? Een dergelijke chauffeur werkt in principe in ondergeschikt verband, en kan die activiteit enkel als ‘werknemer’ uitoefenen, of in een andere hoedanigheid die duidt op een of indien er een andere reële band is met de onderneming waarvoor hij werkt (vb. bedrijfsleider, werkend vennoot, …). Doet deze de chauffeur in kwestie dit persoon dit ttoch op zelfstandige basis, dan kan er sprake zijn van schijnzelfstandigheid.
In dit blogartikel krijg je een overzicht van alle formaliteiten en hier lees je alles over het attest vakbekwaamheid. Breng de vervoersvergunning in orde via Liantis Ondernemingsloket. Contacteer ons via wijzigingenKBO@liantis.be of vraag de vergunning aan via MyLiantis.