De moderne accountant of belastingadviseur is een coach voor zijn klant. Als coach is het belangrijk om empathisch te communiceren. Dat kan je gelukkig leren of verbeteren aan de hand van enkele concrete tips.
Gefrustreerd door de mail van een werknemer? Of stress voor een deadline morgen? Probeer je kopzorgen en to-do’s naar de achtergrond te schuiven, als je een gesprek hebt met een klant. Zo kan je beter focussen op wát hij zegt en op hóe hij dat doet.
Je kent het wel, het stemmetje dat snel een oordeel klaar heeft over je gesprekspartner. Hij is te weinig ambitieus of net helemaal vol van zichzelf. Ben je tijdens het gesprek je mening aan het vormen? Dan ben je bezig met oordelen en niet met luisteren. Luister dus eerst en oordeel later.
Jouw mening is niet prioritair in een gesprek met een klant. Zet je klant centraal en moedig hem aan om zich uit te drukken, om te vertellen wat hem bezighoudt en wat hij nodig heeft. Dat doe je door vragen te stellen.
Open vragen zijn ideaal. Begin je vraag met ‘wie’, ‘wat’, ‘waar’, ‘wanneer’ of ‘hoe’. Je gesprekspartner kan dan niet gewoon met ‘ja’ of ‘nee’ antwoorden, maar wordt uitgenodigd om veel informatie te geven. Let er wel op dat je eigen mening niet doorklinkt in de vraag!
Let niet alleen op wát je klant zegt, maar lees ook zijn emoties. ‘Mijn vennoot is op de vorige bestuursraad niet komen opdagen’ heeft een heel andere betekenis op een opgeluchte toon dan op een teleurgestelde. Tussen de lijnen kunnen lezen, is belangrijk!
Zegt je klant iets waar je het niet mee eens bent? Geeft hij een voorbeeld dat volgens jou helemaal niet klopt? Blijf dan toch luisteren. Dat betekent niet dat je je klant gelijk geeft, maar het toont wél dat je bereid bent om te luisteren. Zo creëer je de bereidheid bij je klant om ook naar jou te luisteren, als je later vertelt waaróm je het niet met hem eens bent.