Vanaf 1 januari 2026 wordt de elektronische factuur verplicht voor alle transacties tussen bedrijven in België. Het gaat dan over het geautomatiseerd verzenden van elektronische facturen volgens de Europese Peppol-standaard.
Maar wat betekent dat nu juist? En hoe begin je ermee? We zetten de belangrijkste punten graag op een rij, zonder je te overstelpen met technische details waar je als drukbezette ondernemer niets aan hebt.
E-facturatie betekent dat je facturen verstuurt en ontvangt in een gestructureerd elektronisch formaat. Geen gedoe met scannen of handmatig overtypen: je systemen nemen het werk over.
Als ondernemer moet je vanaf 2026 al je b2b-facturen in een gestandaardiseerd formaat elektronisch versturen via het Europese Peppol-netwerk. Hiervoor heb je Peppol-compatibele software nodig.
Peppol is een netwerk dat elektronische facturatie makkelijker en veiliger maakt. Je kan het eigenlijk vergelijken met een soort digitale postbode die jouw facturen snel, veilig en in het juiste formaat aflevert. Geen chaos meer met papieren facturen of pdf’s die in de spambox belanden.
Eigenlijk werkt Peppol een beetje zoals e-mail, maar dan voor facturen:
Met Peppol kunnen bedrijven en overheden eenvoudiger en sneller samenwerken, omdat iedereen dezelfde ‘taal’ spreekt. Dit maakt het uitwisselen van facturen veel efficiënter en betrouwbaarder. Het zorgt er bovendien voor dat er binnen Europa een uniforme standaard is voor het delen van elektronische documenten.
Met de implementatie van e-facturatie voldoe je niet alleen aan de wettelijke verplichting, maar profiteer je meteen ook van heel wat voordelen.
Stap 1: kies de juiste software of check of je huidige software compatibel is
Je moet ervoor zorgen dat je facturatie- en boekhoudsoftware compatibel is met het Peppol-netwerk. Je hebt software nodig die:
Stap 2: registreer je onderneming
Heb je de knoop doorgehakt voor je facturatiesoftware? Dan is het belangrijk dat je je onderneming registreert:
Nu ben je vindbaar op het netwerk en kunnen andere bedrijven jou elektronische facturen sturen.
Stap 3: test het uit
Om zeker te zijn dat voorgaande stap gelukt is, doe je beter eerst een test.
Stap 4: integratie met je boekhoudsoftware
Werk je samen met een boekhouder? Stem dan met je accountant af:
Goed om te weten: een goede integratie kan je boekhoudkosten aanzienlijk verlagen!
Stap 5: informeer je zakelijke partners
Laat je klanten en leveranciers weten dat je elektronisch factureert:
Weet je niet waar te beginnen in je zoektocht naar de juiste facturatiesoftware? Of voldoet je huidige facturatiesoftware niet aan de Peppol-voorwaarden? Wij hebben de markt al onderzocht en raden je aan om met NumNum te werken.
NumNum is onze nieuwe partner voor e-facturatie, en als Liantis-klant krijg je zelfs 25% korting op alle formules.
Met NumNum kies je voor:
Wil je de komende maanden op je beide oren slapen? Dan bereid je je best nu al voor op de verplichte e-facturatie. Zo vermijd je niet alleen boetes of sancties wanneer je de deadline niet haalt, maar ben je ook helemaal gerust en wettelijk in orde.