Voor veel mensen zijn zoekmotoren de toegangspoort tot het internet. Om veel bezoekers of mogelijke klanten naar je webshop of site te lokken, zijn die zoekrobots dan ook cruciaal. Hoe zorg je als zelfstandig ondernemer ervoor dat je op de eerste plaats staat?
Bij SEO of Search Engine Optimalisatie ga je proberen je website of webshop zo hoog mogelijk in de zoekresultaten voor bepaalde zoektermen te krijgen. Wat je met SEO bij krijgt aan extra bezoekers, is allemaal gratis verkeer. Je kan je SEO-strategie een extra duwtje in de rug geven door voor enkele van je belangrijkste sleutelwoorden Google Adwords (reclame in Google’s zoekresultaten) te kopen.
De technische kant is de bottleneck, als dat niet goed zit, komt je met de verdere inspanningen nergens. Technisch komt het erop aan om je site en dan vooral de pagina’s die relevant zijn, indexeerbaar te maken. Moderne zoekmachines gebruiken een klein programmaatje, een crawler, dat alle websites afgaat en indexeert.
De gemakkelijkste manier om ervoor te zorgen dat alle pagina’s die je wilt indexeren ook werkelijk geïndexeerd worden, is een sitemap. Een publiek zichtbare html-sitemap is handig voor bezoekers, omdat het een overzicht geeft van alle belangrijke pagina’s op de site.
Een website waarop niets staat, zal moeilijk hoog scoren in Google. Staan er honderd woorden op je site, dan kan je maar op honderd woorden worden gevonden. Staan er duizend woorden op die site, dan zijn dat duizend mogelijke sleutelwoorden, al moeten die woorden wel relevant zijn voor de gevoerde zoekopdracht. Als bezoekers zoeken naar appels en ze landen op een pagina over bananen, dan heb je een probleem. Zorg dat de belangrijkste, meest relevante keywords voor je site zowel in de titel van de pagina staan, als in de tekst en de ‘metatags’, labeltjes in de code waarmee je je pagina omschrijft.
Google weegt zijn resultaten aan de hand van wat ze ‘pagerank’ noemen. Hoe meer een site op andere sites vernoemd en gelinkt wordt, hoe hoger de pagerank van die site. Elke link telt, maar niet elke link is evenveel waard. Zo zijn links van een pagina met een hoge pagerank veel meer waard dan links van een kleine pagina met pagerank nul. Om hoger in de zoekresultaten te komen, is het dus zaak om te proberen je link op enkele bevriende pagina’s te krijgen. Op die manier bouw je autoriteit op. Die autoriteit is meteen het moeilijkste onderdeel van SEO, omdat je daar zelf weinig aan kan doen. Ze wordt volledig extern opgebouwd en het kan lang duren voor ze stijgt.
Na al dat werk is het ook belangrijk om te kijken of de wijzigingen die je hebt aangebracht ook resultaat opleveren. Google Analytics is de meest voor de hand liggende tool om dat op de voet te volgen. De applicatie laat zien hoe bezoekers op je site terecht komen en wat ze daar allemaal doen.
Met Google Webmaster tools kan je dan weer kijken hoe de Google webcrawler je site ziet, en aangeven welke pagina’s het belangrijkste zijn. Die zullen dan, bij elk bezoek van de crawler, eerst geïndexeerd worden.
Google past zijn algoritme dagelijks of wekelijks aan. Het valt dan ook niet te voorspellen wat er morgen hoog scoort en dat kan vervelend zijn voor je SEO-strategie. Het veranderende algoritme maakt van SEO een hachelijke onderneming. Vroeger was de zuivere pagerank heel belangrijk, nu is de betrouwbaarheid van je domein ongelooflijk dominant aan het worden. Rust dus nooit op je lauweren! Wat vijf jaar geleden werkte, is vandaag misschien hopeloos verouderd.
Google werkt met een algoritme, maar het doel is de kwalitatief beste resultaten hoog te zetten. Streef er dus naar om relevante, kwalitatieve informatie geven. Als je technische factoren goed zitten, volgt de rest ook wel.
Lees ook onze tips over hoe je succesvol online kan adverteren.