Welzijn op het werk

Wat is de rol van een arbeidsarts?

Geschreven door Annelien Decan | 22 februari 2024

Een arbeidsarts heeft een uiteenlopend takenpakket, maar zet voornamelijk in op preventie. Denk dan aan risico’s vaststellen en inventariseren. En van zodra je medewerkers in dienst hebt, ben je als werkgever verplicht om een arbeidsarts aan te stellen. Manager medisch toezicht Bieke Claesen gaat dieper in op de verschillende taken van een arbeidsarts. 

Wat is een arbeidsarts?

Een arbeidsarts wordt ook wel eens de ‘preventieadviseur-arbeidsarts’ genoemd. Dat komt omdat zijn/haar taak vooral preventief is. Een arbeidsarts is gespecialiseerd in de relatie tussen gezondheid en werk, en streeft naar een evenwicht tussen de arbeidsvereisten en arbeidsmogelijkheden van medewerkers. 

De arbeidsarts hoort bij een interdisciplinair team van bedrijfsverpleegkundigen en preventieadviseurs gespecialiseerd in psychosociaal welzijn, veiligheid, ergonomie, arbeidshygiëne ...

 

Wat zijn de taken van een arbeidsarts?

Het takenpakket van een arbeidsarts is heel uiteenlopend, maar kort gezegd zorgt hij/zij ervoor dat je medewerkers niet of zo weinig mogelijk ziek worden, door vooraf de risico’s op de werkplek analyseren en inventariseren. Denk maar aan het risico bij een blootstelling aan chemicaliën, de psychosociale belasting tijdens de job of bijvoorbeeld een job waarbij je medewerkers veel moeten heffen en tillen. 

Een greep uit hun takenpakket: 

  • Gezondheidstoezicht: medische onderzoeken die uitwijzen of je medewerker medisch gezien geschikt is om zijn taken uit te voeren.
  • Arbeidsongevallen en beroepsziekten helpen voorkomen.
  • Werkproblemen zoals stress en burn-out helpen voorkomen.
  • Advies geven over aanpassingen van de werkpost bij (tijdelijke) gezondheidsbeperkingen van je medewerkers.
  • Zorgen voor veilige werkomstandigheden voor zwangere medewerkers en medewerkers die borstvoeding geven aan hun pasgeboren baby’s.
  • Zorgen voor verplichte vaccinaties (bij bestaand beroepsrisico) en bijkomende niet-verplichte vaccinaties die losstaan van bestaande beroepsrisico’s. 

 

Is een arbeidsarts verplicht?

Ja, je bent als werkgever verplicht om een arbeidsarts aan te stellen, ook al zijn je medewerkers niet onderworpen aan een voorgeschreven gezondheidstoezicht of aan vaccinaties. “Je medewerkers moeten altijd de mogelijkheid hebben om te rade te gaan bij de arbeidsarts die hun werkomstandigheden kent. Niet veel werknemers zijn hiervan op de hoogte, maar we raden je wel aan om hen dat mee te delen”, vertelt experte Bieke Claesen.  

Van zodra je medewerkers in dienst hebt, ben je dus verplicht een arbeidsarts aan te stellen. Die kan deel uitmaken van je interne dienst voor preventie en bescherming op het werk, maar mag ook een arbeidsarts van je externe dienst voor preventie en bescherming op het werk zijn. 

 

Evolutie in de rol van de arbeidsarts

In deze aflevering benadrukt Bieke de groeiende focus van arbeidsartsen op psychosociale aspecten en het ondersteunen van medewerkers in het werkhervattingsproces. Zo speelt de arbeidsarts ook een grote rol in de re-integratie van langdurig zieke medewerkers