Pesten gebeurt niet alleen op school, maar ook op de werkvloer. Denk aan sociale uitsluiting, roddelen en zelfs het dwarsbomen van iemands taken of carrièrekansen. Wordt er niet ingegrepen, dan kunnen pesterijen leiden tot depressie, burn-out, verziekte sfeer, afwezigheden, daling in productiviteit, verloop, ... Ontdek 7 tips om pestgedrag te voorkomen en aan te pakken.
Vaak start een conflict met een meningsverschil waar te weinig over gecommuniceerd wordt. Streef daarom naar het bemoedigen van een open cultuur waarbij mensen in dialoog kunnen gaan met elkaar. Wees als leidinggevende ook zelf toegankelijk in conflictsituaties en maak het belang duidelijk van constructieve discussies om het conflict op te lossen: het doel is om samen naar een uitweg te zoeken, niet om met de vinger te wijzen of persoonlijke sneren te geven.
Medewerkers die zich niet goed meer in hun vel voelen, zullen ander gedrag vertonen dan voorheen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld volgende signalen vertonen:
Doen deze signalen je aan iemand denken? Laat het er niet bij en ga in gesprek met deze persoon. Ondersteun ook je leidinggevende wanneer hij pestgedrag merkt. Bied een hulplijn aan of verwijs door naar de juiste partner, zoals de externe preventiedienst.
Het is belangrijk dat medewerkers bij een neutrale partij terechtkunnen wanneer zich minder goed voelen. Daarvoor bestaan verschillende opties: een collega of leidinggevende aanspreken, de werkgever contacteren, samenzitten met de interne vertrouwenspersoon, of contact opnemen met de externe preventiedienst.
Niet iedereen ervaart dezelfde situatie als pestgedrag. Geeft een werknemer aan zich gepest te voelen, dan is het belangrijk om de melding altijd op te volgen. De situatie negeren of minimaliseren lost niets op, integendeel. Mensen voelen zich niet gehoord, zijn ontgoocheld en raken nog dieper in de put.
Bij een 'pestdossier' is het verleidelijk om de schuld bij één persoon te leggen of je eigen oordeel te volgen. Toch is het cruciaal om zonder vooroordelen naar de verschillende partijen te luisteren. Vaak is het geen zwart-witverhaal.
Als werkgever heb je weinig invloed op sociale media en hoe je werknemers ze buiten de werkvloer gebruiken. Maar wat zich online afspeelt, heeft soms ook gevolgen die tot op de werkvloer reiken. Maak het thema dus bespreekbaar. Het helpt als je een algemeen signaal stelt tegen pesten, roddelen enzovoort via sociale media.
Als leidinggevende geef je uiteraard altijd het goede voorbeeld. Als je als collega grensoverschrijdend gedrag ziet gebeuren, heul dan niet mee maar kom op voor een aangename werksfeer met respect voor iedereen.
Er blijkt vaak een grote drempel om te melden dat men zich gepest voelt. Daarom kunnen collega’s en leidinggevenden, die signalen van pestgedrag opmerken, een grote rol spelen. Maar ook zij weten vaak niet hoe te reageren. Voorzie daarom ook voor je medewerkers een houvast om correct te reageren als ze getuige zijn van pesterijen. Geef hen bijvoorbeeld onderstaande tips mee.
Voelt een collega zich gepest? Zo reageer je het best: