De komende tijd zitten we niet zomaar ‘in ons kot’, we werken er gewoon door. Voor jou als werkgever is het waarschijnlijk de eerste keer dat jouw medewerkers massaal thuis aan de slag gaan. Je wil er dus zeker van zijn dat het werk effectief wordt gedaan, maar hoe vermijd je dat je jouw mensen constant controleert?
Een loodgieter heeft een volle gereedschapskist nodig. Voor thuiswerkers is een computer en een snelle internetverbinding onmisbaar. Met de juiste tools wordt goed werk leveren een pak makkelijker. Denk maar aan:
Daar raak je al heel ver mee! Je zal al een pak geruster zijn als je weet dat je medewerkers verder kunnen met hun taken.
Spreek met je medewerkers af wat je precies van hen verwacht. Geef mee hoe en wanneer ze moeten inloggen, leg overlegmomenten vast en spreek duidelijke, haalbare deadlines af. Dat er snel op e-mails, chatberichten en telefoontjes wordt gereageerd, is meer dan logisch. Toch is het nuttig om dat allemaal helder op papier te zetten. Want goede afspraken maken, betekent in dit geval goede collega’s.
Probeer je elke stap in een project op te volgen, vraag je almaar updates van je medewerker of check je de hele tijd wie er online is? Focus niet te veel op details. Neem wat afstand, vraag of je medewerker iets extra’s nodig heeft om een taak af te maken. Dat werkt motiverender en het betekent een pak minder stress, voor je collega, maar ook voor jou. Kijk eerder naar de output van de thuiswerkers, niet naar het aantal uren dat ze achter hun laptop zitten.
Tools: check. Afspraken: check. Nu komt het erop aan om wat vertrouwen te hebben in je team. Het zijn experts, dus ze weten wat er hen te doen staat. Geef hen de vrijheid om zelf oplossingen te zoeken. Zorg er ook voor dat ze vertrouwen hebben in jou. Zet je virtuele deur wagenwijd open via chat, mail of telefoon. En hou in je achterhoofd dat de meeste mensen thuis even productief, en zelfs productiever, zijn dan op kantoor.