Ben je op zoek naar een nieuwe werknemer? Dan is de kans groot dat je met millennials te maken krijgt. Het zijn de mensen die geboren zijn in de periode van 1980 tot 2000. De jonge garde onder hun zijn dus de huidige starters op de arbeidsmarkt.. Ze zijn ambitieus, leergierig en een grote meerwaarde voor je bedrijf. Ze hebben echter andere verwachtingen van een werkgever dan vorige generaties. Benieuwd hoe je millennials aantrekt? Lees hieronder wat zij belangrijk vinden als professional.
Een millennial als werknemer inschakelen is een goed idee. Waarom? Ze zijn ambitieus, leergierig en willen een meerwaarde betekenen voor anderen. De nieuwe generatie heeft een uitgesproken mening en weet goed wat ze wil. Ze durven ook kritisch te zijn tegenover de huidige systemen en denken actief na over optimalisatie van processen. Ze zijn de nieuwste meerwaarde op onze arbeidsmarkt. Als werkgever is het zeker de moeite om, met een strategie op maat van deze jongeren, extra op hen in te zetten.
Geïnteresseerd? Ontdek aan de hand van concrete cijfers waar millennials nu precies naar op zoek zijn in een werkgever.
Millennials gaan op hun gevoel af. Ze vinden gelukkig zijn op de werkvloer belangrijker dan de verloning die ze krijgen. De grootste vereiste voor de starters is dan ook een goede/warme sfeer (20%), dit is voor hen belangrijker dan een goed brutoloon en extralegale voordelen (13%).
Toffe collega’s (11%), de missie, visie en bedrijfswaarden (10%) en positieve referenties (7,5%) volgen.
Opvallend is dat ze in mindere mate letten op een laagdrempelige leidinggevende (7%) en eerder kiezen voor collega’s waarmee het klikt. Overige criteria zoals bv. de geografische ligging van de onderneming komen minder aan bod.
Voor hen zijn de afknappers:
De nood aan open communicatie scoort het hoogste (27,5%), gevolgd door een informele/familiale sfeer (16%) en het willen werken met collega’s waarmee het klikt (10%). Toch hechten de starters er ook belang aan dat ze zichzelf kunnen zijn, hier de ruimte voor krijgen en hier ook om geapprecieerd worden (9%).
Voelen dat je een meerwaarde bent en veel mogelijkheden krijgen om bij te leren staan op hetzelfde niveau (7%).
Een leidinggevende hebben waarmee het klikt (5,5%) is een antwoord dat regelmatig naar voor kwam, al valt te merken dat starters meer belang hechten aan collega’s waarmee het klikt. Zaken zoals onmiddellijk eigen ideeën aanbrengen spelen in mindere mate een rol, de starters van nu willen zich vooral eerst inwerken.
Het valt op dat de gegeven antwoorden zich vooral situeren in de brede zin van ‘zich goed voelen’ op de werkvloer. Openheid, een warme sfeer, een goede samenwerking en ondersteuning, appreciatie,... zijn kernwaarden voor deze generatie.
Millennials zien de grens tussen de werkvloer en hun privéleven graag afgebakend aangezien ze het werk niet (mentaal) willen meenemen naar huis (27%).
22% van hen vindt het dan weer belangrijk om genoeg tijd voor zichzelf te hebben. Dit is niet verrassend. Onder het motto ‘We werken om te leven, we leven niet om te werken, hechten ze belang aan een goede balans.
Inspraak in de eigen werkplanning hebben (16%) blijkt ook belangrijk te zijn. Dit hangt samen met de flexibiliteit waar starters zo op gesteld zijn.
Tijd hebben voor een toekomstig gezin (14%) en de autonomie hebben om zelf je werkuren te bepalen (14%) werden even vaak genoemd. Millennials staan op een keerpunt in hun leven: ze starten een professionele carrière, willen misschien gaan samenwonen en/of een gezin starten,…
Jonge millennials zijn daarom erg gesteld op hun flexibiliteit. Ze willen rekening kunnen houden met bijvoorbeeld een toekomstig gezin en hun werkuren bepalen, maakt dat makkelijker. Deze autonomie is afhankelijk van het vertrouwen tussen de werkgever en werknemer.. Niet elke werkgever is klaar om zo’n verantwoordelijkheid toe te vertrouwen aan zijn medewerker.
7% van de starters zou graag de autonomie krijgen om zelf zijn werkplaats te bepalen. Thuiswerken is in opmars door de interessante voordelen. Werken vanuit de eigen omgeving is doorgaans fijn. Bovendien is er dan geen woon-werkverplaatsing nodig. Aangezien thuiswerk niet voor elke functie mogelijk is, hangt dit af van de functie waarin je medewerker start.
Als je iemand wil aanwerven, is het natuurlijk belangrijk dat je bedrijf en bijhorende vacature gevonden wordt. Weten ze niet dat je bestaat, dan ben je uiteraard al verloren.
Zoals je waarschijnlijk al kon raden, gaan ze vooral op zoek naar vacatures via het internet. Online beoordelingen en positieve referenties spelen hier een heel belangrijke rol. Mond-aan-mond reclame via vrienden zal ook doorslaggevend zijn in hun beslissing. Hecht dus zeker belang aan een goeie employer branding, zodat mensen je bedrijf actief gaan aanbevelen.
Wil je een millennial strikken? Dan weet je best waar ze naar op zoek zijn en wat hen afgeschrikt. Zo is een goed brutoloon geen doorslaggevende factor maar is een warme bedrijfscultuur met toffe collega’s wél essentieel. Ze zijn ook fan van transparantie, flexibiliteit en een gezond evenwicht tussen hun werk en privéleven. Een strikte hiërarchie is dan weer een afknapper. Hou dus zeker rekening met deze factoren, bij je jobaanbieding.
Download dan het gratis e-book. Je leest er alles wat je moet weten: van de kost van een aanwerving, een functieprofiel en vacaturetekst schrijven, tot wettelijke documenten en verplichtingen.