Personeelsbeleid

Wat moet er in de EHBO-koffer van je bedrijf zitten?

Geschreven door François Cauliez | 24 september 2024

Als werkgever weet je dat veiligheid op de werkvloer van cruciaal belang is. Een ongeval of een incident is evenwel nooit uitgesloten. Een goed uitgeruste EHBO-koffer voor je bedrijf is dan ook onmisbaar zodat je snel de eerste hulp kan toedienen. Maar wat moet daar allemaal in en wat mag er zeker niet in zitten? Liesbeth Huyers, arbeidsverpleegkundige bij Liantis, weet raad. Lees onze eerste hulp bij het samenstellen van de EHBO-koffer voor bedrijven.  

De basis

Net als bij je thuis, heb je in je bedrijf een basisuitrusting nodig om in geval van nood snel te kunnen handelen. Een standaard EHBO-koffer bevat onder andere pleisters, windsels, drukverband, een schaar, een pincet, ontsmettingsmiddel… Dit zijn de essentiële items die in vrijwel elke situatie van pas kunnen komen.  

Terwijl deze basisbenodigdheden een absoluut minimum zijn voor de EHBO-koffer van élk bedrijf, moet je in sommige gevallen ook enkele onmisbare extra’s voorzien. Elk bedrijf is namelijk anders en dus worden de werknemers aan andere – soms heel specifieke risico's – blootgesteld. Daarom is het van groot belang dat de inhoud van de EHBO-koffer wordt afgestemd op de resultaten van een grondige risicoanalyse. 

 

Extra's op maat van je bedrijf

Als uit die risicoanalyse blijkt dat er bijvoorbeeld een verhoogd risico is op brandwonden – denk maar aan een productieomgeving – dan moet de EHBO-koffer worden uitgebreid met materiaal om brandwonden correct te kunnen behandelen.  

Ook een werkomgeving waar werknemers blootgesteld worden aan wegvliegende deeltjes of rondspattende chemische stoffen, moeten extra maatregelen nemen. In dat geval mag een oogspoelmiddel bijvoorbeeld zeker niet ontbreken in de EHBO-koffer van het bedrijf. Zo’n middel zorgt ervoor dat er direct gehandeld kan worden bij oogletsel, wat het risico op blijvende schade aanzienlijk verkleint.  

 

Niet zelf voor dokter spelen

Opgelet: er mag absoluut géén medicatie in de verband- of EHBO-doos van bedrijven. Het lijkt misschien logisch om pijnstillers zoals een Dafalgan of andere medicijnen toe te voegen, maar dat mag dus niet. Medicatie is iets persoonlijks en mag niet zonder meer door jou als werkgever worden verstrekt of toegediend. In dat geval zou jij als het ware de rol van dokter opnemen, en dat is niet jouw bevoegdheid. Heeft een werknemer dus last van hoofd- of buikpijn, vraag hem of haar dan om hier zelf medicatie voor te voorzien. 

Een EHBO-koffer is een cruciaal onderdeel van de veiligheidsmaatregelen binnen je bedrijf. Door de inhoud aan te passen op basis van de specifieke risico’s, kan je gepast reageren op noodsituaties en de veiligheid van je medewerkers waarborgen. Vergeet niet dat geneesmiddelen geen plaats hebben in de EHBO-koffer en dat werknemers zelf verantwoordelijk zijn voor hun medicatiegebruik.