Personeelsbeleid

Wat is onboarding en waarom is onboarding zo belangrijk?

Geschreven door Florence Van Coillie | 08 november 2023

Onboarding van nieuwe medewerkers slaat op het geheel van initiatieven die je voorziet om een nieuwe werknemer wegwijs te maken in je organisatie. Het onboardingproces bestaat uit twee belangrijke luiken: enerzijds het relationele en anderzijds het taakgerichte.”, vertelt senior hr-consultant Jamie Van den Bergh. De inwerkperiode van een nieuwe medewerker is van groot belang voor het verdere verloop van de samenwerking.  

Wat is onboarding?

Onboarding van nieuwe medewerkers is een relatief nieuwe term voor het proces dat een werknemer tijdens de inwerkperiode doorloopt. We kunnen het in twee luiken opsplitsen: 

  1. Taakgericht: teken vooraf uit hoe je nieuwe medewerker tijdens de eerste weken kennismaakt met je diensten en producten, zodat hij of zij zich ondersteund voelt en binnen de kortste keren zelfstandig kan werken.

    Senior hr-consultant Jamie Van den Bergh vult aan: “De medewerker moet een nieuwe taak uitvoeren en heeft de nodige begeleiding nodig. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van softwareprogramma’s. Zorg ervoor dat hij/zij toegang heeft tot alle systemen die belangrijk zijn voor zijn of haar functie.

  2. Relationeel: de laatste jaren wordt er steeds meer aandacht besteed aan het ontvangen en opvangen van een nieuwe medewerker. Als dat niet gebeurt, kan dat voor frustratie en ontgoocheling zorgen, met alle gevolgen van dien.

    Jamie: “Als je nieuwe mensen niet goed ontvangt, kan het zijn dat ze zich niet welkom voelen. Een warme ontvangst zorgt ervoor dat de medewerker zich deel van het team voelt.  

    We zien zelfs vaak dat werkgevers de medewerker tijdens de eerste weken nog niet laat telewerken. Dit om meer binding te krijgen met de werkplek en de collega’s.”


Bekijk nu

 

 

Het belang van onboarding

Iedereen heeft er baat bij dat een nieuwe collega gestructureerd wegwijs wordt gemaakt in zijn of haar functie. Heel vaak spelen de collega’s uit de onmiddellijke omgeving daar een grote rol in. Sommige bedrijven werken al met mentors of ‘buddy’s’ die deel uitmaken van een groter onboardingsbeleid. Dat kan bestaan uit individuele sessies, trainingen, (online) opleidingen, praktische meeloopstages … 

Tip: voor je nieuwe medewerker is de eerste werkdag een spannende en belangrijke dag vol eerste indrukken. Maak er een fijne ervaring van door een leuk welkomstpakket samen te stellen en te overlopen hoe je de volgende dagen hebt gepland. Introduceer meteen ook het team en enkele belangrijke personen en afdelingen, zoals de hr-dienst. Een warme welkom is de eerste stap naar een succesvolle samenwerking! 

 

Beluister nu

 

Hoelang duurt onboarding? 

Het onboarding proces begint op de eerste werkdag, maar het is een misvatting dat dit een einddatum heeft. De onboarding van nieuwe medewerkers is een voortdurende begeleiding en ontwikkeling die evolueert naarmate de medewerker langer in dienst is. Deze aanpak zorgt ervoor dat medewerkers zich continu ondersteund en gewaardeerd voelen, een sleutelaspect voor langdurig succes en tevredenheid op de werkvloer. 

Wat zijn de voordelen voor werkgevers?

Wie een werknemer aan zijn of haar lot overlaat, is zijn/haar laatste aanwinst mogelijk snel kwijt aan een andere organisatie. En die verspilling van talent kost handenvol geld. Onboarding van nieuwe medewerkers vraagt ook altijd wat tijd en inzet, maar die inspanningen lonen. 

Enkele voordelen van onboarding op een rij: 

  • Het engagement van je medewerker verhoogt 
    Een medewerker die vlot onthaald wordt, is meestal ook positief over zijn/haar job. Informeer je nieuwe aanwinst over de missie en visie van je bedrijf en geef de nodige opleidingen. Zo voelt hij/zij zich sneller verbonden met je onderneming.

  • Je medewerker is sneller productief 
    Een medewerker die alles bij de hand heeft en zich goed voelt op zijn of haar werkplek, is een productieve medewerker. En dat is precies wat je kan bereiken met een goed onboardingsproces. Als je medewerker weet wat hij/zij moet doen, is er ook minder begeleiding nodig door andere medewerkers. Zo kan iedereen zich op zijn/haar eigen taken concentreren. 

  • Lagere uitstroom 
    Wanneer iemand van job verandert, wil hij/zij vooral het gevoel hebben dat dit een goede keuze was. Met een vlotte onboarding geef je je nieuwe collega die bevestiging. En dat is heel belangrijk, want door spijt, teleurstelling en onzekerheid gaan mensen toch snel op zoek naar een nieuwe job, en dat is niet bevorderlijk voor je team en je gehele onderneming. 
     
  • Je versterkt je bedrijfsimago 
    Wanneer je de onboarding van nieuwe medewerkers goed aanpakt, levert dat best wat voordelen op. Het belangrijkste is dat ze tevreden zijn met hun nieuwe job. Vraagt iemand hoe het gaat op hun werk, dan antwoorden ze ongetwijfeld positief. Dat zorgt ervoor dat je een goed imago krijgt en ze je dus aanbevelen als goede werkgever. Ideaal om je vacatures ingevuld te krijgen!  
     

Kortom: je medewerker integreert vlotter, werkt sneller zelfstandig en is meer geneigd om te blijven wanneer het wat minder gaat.