Onboarding van nieuwe medewerkers slaat op het geheel van initiatieven die je voorziet om een nieuwe werknemer wegwijs te maken in je organisatie. “Het onboardingproces bestaat uit twee belangrijke luiken: enerzijds het relationele en anderzijds het taakgerichte.”, vertelt senior hr-consultant Jamie Van den Bergh. De inwerkperiode van een nieuwe medewerker is van groot belang voor het verdere verloop van de samenwerking.
Onboarding van nieuwe medewerkers is een relatief nieuwe term voor het proces dat een werknemer tijdens de inwerkperiode doorloopt. We kunnen het in twee luiken opsplitsen:
Jamie: “Als je nieuwe mensen niet goed ontvangt, kan het zijn dat ze zich niet welkom voelen. Een warme ontvangst zorgt ervoor dat de medewerker zich deel van het team voelt.
We zien zelfs vaak dat werkgevers de medewerker tijdens de eerste weken nog niet laat telewerken. Dit om meer binding te krijgen met de werkplek en de collega’s.”
Iedereen heeft er baat bij dat een nieuwe collega gestructureerd wegwijs wordt gemaakt in zijn of haar functie. Heel vaak spelen de collega’s uit de onmiddellijke omgeving daar een grote rol in. Sommige bedrijven werken al met mentors of ‘buddy’s’ die deel uitmaken van een groter onboardingsbeleid. Dat kan bestaan uit individuele sessies, trainingen, (online) opleidingen, praktische meeloopstages …
Tip: voor je nieuwe medewerker is de eerste werkdag een spannende en belangrijke dag vol eerste indrukken. Maak er een fijne ervaring van door een leuk welkomstpakket samen te stellen en te overlopen hoe je de volgende dagen hebt gepland. Introduceer meteen ook het team en enkele belangrijke personen en afdelingen, zoals de hr-dienst. Een warme welkom is de eerste stap naar een succesvolle samenwerking!
Het onboarding proces begint op de eerste werkdag, maar het is een misvatting dat dit een einddatum heeft. De onboarding van nieuwe medewerkers is een voortdurende begeleiding en ontwikkeling die evolueert naarmate de medewerker langer in dienst is. Deze aanpak zorgt ervoor dat medewerkers zich continu ondersteund en gewaardeerd voelen, een sleutelaspect voor langdurig succes en tevredenheid op de werkvloer.
Wie een werknemer aan zijn of haar lot overlaat, is zijn/haar laatste aanwinst mogelijk snel kwijt aan een andere organisatie. En die verspilling van talent kost handenvol geld. Onboarding van nieuwe medewerkers vraagt ook altijd wat tijd en inzet, maar die inspanningen lonen.
Enkele voordelen van onboarding op een rij:
Kortom: je medewerker integreert vlotter, werkt sneller zelfstandig en is meer geneigd om te blijven wanneer het wat minder gaat.