Telewerk zit al enkele jaren in de lift en de coronacrisis heeft die evolutie alleen maar versneld. Ondertussen is het voor velen duidelijk dat het opportuniteiten, maar zeker ook uitdagingen met zich meebrengt. Wanneer je overweegt om telewerk blijvend te implementeren, is het belangrijk dat je werk maakt van een telewerkbeleid. Zo maak je, zowel voor je medewerkers als voor jezelf, van thuiswerk een succes in je onderneming.
Dat telewerken voordelen met zich meebrengt, daar twijfelt niemand nog aan. Denk maar aan het feit dat het een positieve impact heeft op je bedrijfsimago, dat het je als werkgever helpt om talent aan te trekken én te behouden en dat het de productiviteit van je medewerkers ten goede komt.
Maar er zijn uiteraard een aantal valkuilen aan verbonden.
Een succesvol telewerkbeleid begint bij een correcte opvolging van de wettelijke verplichtingen, maar het gaat verder dan dat. Zo mag je ook de psychosociale en ergonomische uitdagingen niet uit het oog verliezen.
Dat die laatste twee factoren meer en meer aan belang winnen, blijkt ook uit de cao die de Nationale Arbeidsraad rond telewerk afsloot. De cao bevat immers een aantal bepalingen met betrekking tot het welzijn van je telewerker.
De afgelopen jaren hebben we bij Liantis talloze bedrijven geholpen bij de uitbouw van hun telewerkbeleid. Vanuit die expertise hebben we drie cruciale pijlers geïdentificeerd die de basis vormen van een succesvolle aanpak. Die pijlers zijn:
Goede afspraken maken goede vrienden en dat is bij telewerk niet anders. Om onduidelijkheden en misverstanden bij je medewerkers te voorkomen, zet je best een aantal zaken rond werktijd, bereikbaarheid, werkmiddelen … op papier.
Vooraleer je medewerkers van thuis uit aan de slag kunnen, moet je als werkgever ook enkele zaken in orde brengen. Zo is zowel bij structureel als occasioneel telewerk een schriftelijke overeenkomst onmisbaar. Vergeet zeker ook je verzekering niet op de hoogte te brengen van het telewerk in je onderneming. En misschien wil je je ook wel indekken tegen cyberrisico’s? Om je op weg te helpen om te voldoen aan alle wettelijke verplichtingen, stelden we een telewerk-toolkit met alle voorschriften en modeldocumenten samen.
Wanneer je privéomgeving dienst doet als kantoor is het niet makkelijk om na een lange werkdag de deur achter je dicht te slaan. Veel werknemers hebben dan ook moeite met het bewaken van hun werk-privébalans en geven aan dat ze telewerk als stresserend ervaren. Langdurige stress zet een rem op de productiviteit en kan zelfs tot uitval leiden.
Als werkgever is het belangrijk om hier oog voor te hebben. Merk je dat een van je medewerkers een vermoeide indruk geeft, minder vrolijk of minder gemotiveerd is dan normaal? Ga in dat geval zo snel mogelijk met de collega in kwestie rond de tafel zitten. Zo maak je de situatie bespreekbaar.
Daarnaast raden we je ook aan om de juiste tools aan te reiken. Een grote plus is wanneer je medewerkers de noodsignalen van stress of burn-out leren herkennen bij zichzelf en/of collega’s. Samen met Mindlab ontwikkelden we bijvoorbeeld een online platform waarop je telewerkers leren hoe ze het best omgaan met stress en hoe ze hun mentaal welzijn kunnen verbeteren.
Op kantoor zijn je medewerkers voorzien van alle benodigdheden om ergonomisch te werken. Ze hebben een aanpasbare bureaustoel, een afzonderlijk toetsenbord en muis, een extra beeldscherm, misschien zelfs een verstelbare bureautafel … Maar plots werden onze woonkamers, keukens en bureaus massaal omgetoverd tot thuiswerkkantoor. En die waren vaak niet afgestemd op de ergonomische richtlijnen.
Dat leidt in veel gevallen tot nek- en rugklachten. Zo gaf in een recente studie maar liefst 50% van de telewerkers aan dat ze regelmatig nek- en rugpijn hebben. Wijs je telewerkers daarom op het belang van een goede ergonomie.
Wil je je werknemers advies geven over hoe ze hun werkplek het best inrichten wanneer ze thuis werken? Bezorg hen dan zeker deze video. Onze experten geven in deze korte e-learning tal van praktische tips en richtlijnen om een werkplek zo ergonomisch en aangenaam mogelijk te organiseren. Daarnaast kan je je medewerkers ook de mogelijkheid geven om persoonlijk ergonomisch advies te ontvangen over hun thuiswerkplek.