Personeelsbeleid

Sthep: succesvol in duurzame tewerkstelling dankzij een uitgekiend hr-beleid

Geschreven door Florence Van Coillie | 07 januari 2020

Wie thuis is in regio Limburg heeft waarschijnlijk al van Sthep gehoord. Deze gedreven organisatie biedt naast een poetsdienst ook gezinshulp aan. Sthep pakt de zaken bovendien radicaal anders aan dan zijn concurrenten. En het resultaat mag er zijn. Na jaren rustig te groeien en volop in te zetten op het welzijn van de medewerkers, won Sthep de Liantis-award in de categorie personeelsbeleid. Hoe ze dat voor mekaar kregen, lees je hier.

Wederzijds respect centraal

Sthep onderscheidt zich door haar medewerkers een vaste structuur aan te bieden.  De huishoudhulpen kunnen elke week en het hele jaar door terecht bij hun gezinnen. De jobcoaches staan garant voor een goede begeleiding. Hun unieke positie wordt nog versterkt door het centraal stellen van kwaliteit, continuïteit in de dienstverlening en wederzijds respect. Bij het sociaal-economiebedrijf komt het welzijn van de medewerkers dan ook op de eerste plaats.

Wendy Janssen, bestuurder bij Sthep, legt uit: “Onze huishoudhulpen worden begeleid om uit te groeien tot een onmisbare steun in het huishouden. We bieden een vaste structuur, maar verwachten in ruil eerlijkheid en discretie, kwaliteitsvol werk en dat zowel wij als onze klanten op hen kunnen rekenen.”

 

Jobcoaches als centrale steunpillaar voor medewerkers

De jobcoaches van Sthep begeleiden de medewerkers vanaf dag één. Na een warm onthaal worden ze wegwijs gemaakt in de taken en de huishoudens waar ze zullen helpen. De coaches voorzien ook een opleidingstraject over onder meer specifieke poetstechnieken, ergonomie, werkorganisatie en EHBO. Ze vormen een vast aansprekingspunt voor elke medewerker, grijpen meteen in als er problemen opduiken en bemiddelen indien nodig.

De jobcoaches vormen de spil rond een team van huishoudhulpen en de gezinnen bij wie ze aan de slag zijn. Elke werknemer heeft een vast aanspreekpunt en bouwt zo een vertrouwensrelatie op”, vertelt Wendy.

Het systeem met jobcoaches zorgt bovendien voor een relatief hogere betrokkenheid van de medewerkers. De begeleiding vertaalt zich dan weer in een lager ziekteverzuim en heldere communicatie bij problemen.

 

Een sterk hr-beleid en fijne groepsactiviteiten

Voor een sociaal-economiebedrijf is een sterk en mensgericht hr-beleid essentieel. Omdat werken als poets- of huishoudhulp een vrij individuele job is, organiseert Sthep ook evenementen waarbij medewerkers het onderling contact kunnen versterken.

Sommige werknemers houden niet van een vaste structuur en kiezen voor een flexibeler systeem bij onze concurrenten. Ons hr-beleid is erg intensief. Er gaan veel middelen naar jobcoaching. Bij Sthep houden we nu al 13 jaar vast aan onze eigen unieke aanpak. We boeken hierdoor geen snelle groei, maar we kunnen wel onze sociale doelen nastreven en zijn tot op vandaag een heel gezond bedrijf. Sthep wil niet per se groot zijn, maar wel groots in wat we doen”, aldus Wendy.

 

Het resultaat: groei en erkenning

Hoewel Sthep groei niet als hoofddoelstelling vooropstelt, doet het bedrijf het erg goed. Dankzij het lage ziekteverzuim, de hoge medewerkersbetrokkenheid en dito klantentevredenheid kon Sthep onlangs zelfs een tweede kantoor opstarten – met succes! Het bedrijf sluit dan ook niet uit dat er in de toekomst andere tewerkstellingsprojecten opgestart worden om nog meer differentiatie binnen de organisatie te creëren.

Daarnaast viel het bedrijf al meermaals in de prijzen. Ze gingen onder andere met een Liantis-award aan de haal. Wat andere bedrijven van Sthep kunnen leren? “Dat een moeilijke weg volgen ook succesvol kan zijn”, sluit Wendy af.