Als leidinggevende heb je een grote impact op de betrokkenheid en de motivatie van je medewerkers. Valt een werknemer uit door een burn-out of neemt iemand ontslag, dan kan een slecht contact met de baas aan de oorzaak liggen. Een goede baas zijn heeft niet enkel invloed op de retentie en het welzijn van je personeel, maar ook op de productiviteit binnen het bedrijf. Belangrijk dus dat je het goed aanpakt. Welke kwaliteiten heeft een goede baas nu precies?
Leiders met integriteit hebben een duidelijk idee van wat goed en slecht is. Ze worden gewaardeerd voor hun oprechtheid, principes, ethiek en consistentie. Ze hebben een sterk karakter, houden zich aan hun beloftes en communiceren transparant en eerlijk met anderen. Op deze leider kan je bouwen en vertrouwen, wat op termijn zal worden beloond met loyaliteit en respect van werknemers, partners en klanten.
Om een effectieve leider te zijn, moet je zelfzekerheid uitstralen. Waarom? Mensen die zelfbewust en assertief lijken, worden vaker gevolgd. Als je onzeker bent over je beslissingen en kwaliteiten, dan zullen je werknemers je nooit in je beslissingen volgen. Dat betekent niet dat je extreem zeker van jezelf moet zijn, want dat komt vaak wat arrogant over.
Een goede leider is iemand die een groep werknemers kan inspireren en motiveren om net dat tikkeltje meer te doen voor het bedrijf. Daar bestaan verschillende manieren voor: het kan via erkenning en beloningen, of door werknemers nieuwe verantwoordelijkheden te geven en zo hun betrokkenheid te vergroten.
Tip: Beloon je werknemers bijvoorbeeld met aandelen van het bedrijf, zo plukken zij mee de vruchten van goede bedrijfsresultaten.
Vandaag de dag wint ‘soft hr’ of het menselijke aspect het toch vaak van een motiverend loonpakket. Sta dus ook eens stil bij hoe je werknemers op een persoonlijke manier kan motiveren. Bijvoorbeeld aan de hand van een-op-eengesprekken, een goede werk-privébalans, of door te focussen op hun individuele groei.
Duidelijk communiceren is cruciaal voor een goede leider. Gebruik daarvoor verschillende communicatievormen. Niet enkel persoonlijke communicatie is belangrijk, maar ook effectief vergaderen, een vlotte telefonische babbel of een duidelijke communicatie via e-mail.
Tip: Een belangrijk onderdeel van communiceren dat vaak wordt vergeten, is luisteren. Maak duidelijk aan je werknemers dat je altijd beschikbaar bent voor vragen. Dat kan via een opendeurbeleid of door regelmatig eens samen te zitten en te praten met collega’s. Organiseer bijvoorbeeld tweewekelijks of maandelijks een meeting om bezorgdheden te bespreken.
Als leider moet je elke dag heel wat keuzes maken. President Obama liet bijvoorbeeld iemand anders zijn kleren kiezen en menu samenstellen om zo effectief mogelijk de ‘belangrijke’ beslissingen te kunnen nemen.
Ook al ben jij Obama niet, toch zijn er momenten waarop je als leidinggevende met beperkte informatie knopen moet doorhakken. Weeg in zo’n geval alle mogelijke gevolgen en alternatieven van een beslissing af. Neem je finale besluit met overtuiging en draag ook de verantwoordelijkheid voor de verdere uitvoering en de mogelijke gevolgen ervan. Door een zelfzekere beslissingsnemer te zijn, zal je veel mogelijkheden creëren, problemen gemakkelijk oplossen en het respect winnen van je team.
Als zelfstandige of leidinggevende ben je een manusje-van-alles: je neemt heel wat taken op jou en bent het gewoon om veel te werken. Leiders denken nog vaak dat taken delegeren op zwakheid wijst, terwijl het eerder een teken is van een sterke leider.
Identificeer daarom de verschillende sterktes en kwaliteiten binnen jouw team en verdeel de taken op basis van ieders vaardigheden. Om wat druk van jouw schouders te halen, is het belangrijk om sommige zaken los te laten en te vertrouwen op je team. Bovendien kan jij zo focussen op andere belangrijke taken.
Om mee te blijven met de concurrentie en de veranderende markt, is het belangrijk om creatief én innovatief te zijn. Creatief denken en constante innovatie zijn wat jouw bedrijf en team doet uitblinken. Benader zaken vanuit een andere hoek om unieke ideeën te bedenken en zet ze om naar concrete doelen. Zo blijf je vernieuwend en ben je de concurrentie telkens net dat stapje voor.