Sinds de coronapandemie is thuiswerken stevig ingeburgerd in zowel grotere bedrijven als kmo’s. Toch blijken werkgevers nog met vragen en twijfels te zitten. Waarom zou je als kmo thuiswerk toelaten? Wat zijn de thuiswerk voordelen? We legden de kwestie voor aan Evy Sadicaris, disciplineverantwoordelijke psychosociaal welzijn bij Liantis.
“Thuiswerk zorgt voor meer autonomie”, vertelt Evy Sadicaris. “Als werknemer kan je je werk veel makkelijker zelf indelen, wat dan weer zorgt voor een betere balans tussen werk en privé”. Tijdens je middagpauze een was insteken of de hond uitlaten zijn ondertussen klassieke voorbeelden.
Dat kan uiteraard alleen als er een basis van vertrouwen is. Als werkgever is het belangrijk om te leren loslaten en te vertrouwen op de professionaliteit van je medewerkers. Want wat daartegenover staat is niet min: een grotere betrokkenheid en loyaliteit van je team. Door meer vertrouwen te geven, zorg je voor een grotere bereidheid om die ‘extra mile’ te gaan.
Zijn werknemers die thuiswerken dan niet een pak minder productief? Dat verschilt uiteraard van werknemer tot werknemer. Sommigen zijn net veel productiever thuis omdat ze minder vaak gestoord of afgeleid worden. Maar niet alle medewerkers zijn thuis even productief: sommigen vinden net meer focus op kantoor. “Dialoog is hier key”, stelt Evy. Haar advies? “Communiceer en stem af met je werknemers over wat voor hen het beste werkt”.
Het implementeren van thuiswerk is niet altijd makkelijk en vraagt om een duidelijk kader, vooral in organisaties met veel verschillende functies. Sommige jobs kan je nu eenmaal niet thuis uitoefenen. En ook hier blijkt communicatie van groot belang. Evy verklaart: “Zolang je er transparant over communiceert, mogen er gerust verschillen bestaan. Teken zelf een aantal richtlijnen uit, ga erover in overleg met je medewerkers en hou vooral rekening met hun feedback”.
Het is geen geheim dat je thuiswerk ook als troef kan uitspelen in de war for talent. Veel werknemers verwachten vandaag flexibele werkmogelijkheden van hun werkgever, en daar is thuiswerk een belangrijk aspect van. “Je doet er dus zeker goed aan om in elk geval na te denken over hoe je je als bedrijf of organisatie wil positioneren op dat vlak”, besluit Evy. Een essentieel element dus om mee te nemen in je employer branding.