De arbeidskrapte blijft in 2025 stevig voelbaar, waardoor we wel moeten nadenken over nieuwe manieren om het juiste talent aan te trekken. AI binnen hr is dan ook booming. Talent recruiters gebruiken het steeds meer om patronen te herkennen en vacatures aan talent te matchen. Betekent dat het begin van het einde voor heel wat jobs?
Talent aanwerven is niet gemakkelijk. Als werkgever of hr-verantwoordelijke bots je al eens op het feit dat je geen reactie krijgt op een vacature. En dat is zonde van alle tijd en moeite die je er al in geïnvesteerd hebt.
Artificiële intelligentie kan op verschillende manieren de perfecte sidekick zijn bij aanwervingen: bij het voorbereiden van je vacature, het verspreiden ervan en bij de eerste screening van kandidaten. Dankzij generatieve AI-tools, zoals ChatGPT en Microsoft Copilot, schrijf je in een mum van tijd een aantrekkelijke en overtuigende vacaturetekst.
Daarnaast zijn verschillende AI-tools al in staat om online vacaturedatabanken en andere platformen te doorzoeken en kandidaatprofielen automatisch te linken aan vacatures en jobvereisten. Ook zitten er in heel wat applicant tracking systemen (ATS) al AI-algoritmes om cv’s en motivatiebrieven te screenen.
De eerste screening gebeurt dan door een machine, maar na de selectie is persoonlijk contact nog altijd belangrijk, ook in 2025. Het perfecte samenspel tussen mensen en machines is dus de sleutel tot succes.
En dat bevestigt ook onze hr-experte talent & innovation Bieke Huyst.
Digitalisering en AI op de werkvloer jaagt heel wat medewerkers de stuipen op het lijf. Bepaalde taken worden namelijk overgenomen door technologie. Gaan er in de toekomst jobs sneuvelen en welke? Het is een angst die bij veel werknemers leeft.
Bieke stelt alvast gerust: “De impact van AI op de arbeidsmarkt zal er maar in beperkte mate voor zorgen dat er jobs verdwijnen. Sterker zelfs: AI zorgt er net voor dat er nieuwe banen worden gecreëerd. De argwaan om door een robot vervangen te worden, komt eigenlijk vooral vanuit onwetendheid.
Het betekent evenwel niet dat de inhoud van een job niet kan veranderen. Voor leidinggevenden is het dus vooral een kwestie van medewerkers goed te informeren en hen opnieuw op te leiden, zodat ze hun bestaande job zo efficiënt mogelijk kunnen verderzetten.”
Heel wat bedrijven blijven nog angstvallig weg van AI. Toch kan het geen kwaad om ermee te spelen en experimenteren. Want je wil natuurlijk ook niet dat de concurrentie je een stap voor is.
Artificiële intelligentie kan het perfecte hulpmiddel zijn om informatie te genereren of om data in te voeren. Bij repetitieve taken kan een AI-systeem sneller leren en begrijpen wat er moet gebeuren, waardoor er minder fouten worden gemaakt.
Het neemt dus werk uit handen, maar op vandaag moeten we er (nog) niet voor vrezen dat het jobs zal wegnemen.
Wees vooral op je hoede voor bedrijven die AI wél implementeren en slim inzetten. Zij kunnen een streepje voor hebben en hierdoor een betere service aan klanten aanbieden. Onderzoek dus hoe AI jouw bondgenoot kan zijn.
We leven in tijden waar verandering de enige constante is. En als ondernemer, bedrijfsleider of hr-professional sta je elke dag voor unieke uitdagingen. Daarom heeft Liantis de belangrijkste hr-trends voor 2025 gebundeld in een gratis whitepaper. Zo ben je weer helemaal mee!