Het is nooit leuk als een goede werknemer ontslag neemt. Je moet op zoek naar een vervanger, en die moet worden ingewerkt. Dat kost je bedrijf geld en tijd. Bovendien neemt de werknemer ook zijn kennis, ervaring en contacten mee naar zijn nieuwe werkgever. Het is dus belangrijk om je goede krachten tevreden te houden, zodat ze niet weggaan.
De tijd dat werknemers een hele carrière voor hetzelfde bedrijf werkten, is voorbij. Werknemers nemen meer en meer zelf hun loopbaan in handen en zoeken voortdurend nieuwe kansen. Daarnaast zetten ook meer werknemers, zowel jong als minder jong, de stap naar het ondernemerschap.
Nochtans bepalen je werknemers voor een stuk mee het succes van je bedrijf. Wil je jouw onderneming laten groeien, dan heb je daarvoor ook getalenteerde en gemotiveerde medewerkers nodig. Maar hoe zorg je ervoor dat ze jouw organisatie niet verlaten?
Naast een concurrentieel salaris zijn er nog een aantal andere zaken die belangrijk zijn om je medewerkers aan boord te houden. Denk maar aan:
Het klinkt voor de hand liggend, maar het is uiterst belangrijk om goed met je personeel te communiceren. Goede communicatie geeft vertrouwen, en het is de enige manier om te weten te komen wat er op de werkvloer speelt. Praat met je mensen, ga met hen in dialoog, geef hen feedback, hou geregeld een functioneringsgesprek. Als er toch een werknemer ontslag neemt, is het een goed idee om een exitgesprek te houden.
Wil je je medewerkers aan boord houden, dan moet je ervoor zorgen dat ze hun werk graag doen. Hun job moet boeiend, uitdagend, zinvol en plezierig zijn. Laat je werknemers voldoende autonoom werken en geef ze meer verantwoordelijkheid. Of doe aan taakroulatie, waarbij je je werknemer (tijdelijk) op een andere taak, functie of werkplek plaatst. Je kunt bestaande jobs ook aanpassen door er taken en verantwoordelijkheden aan toe te voegen of weg te halen.
‘Jobcrafting’ kan ook: dan modeleer je een bestaande functie op maat van de werknemer. Als je een job herontwerpt, vertrek je van wat mensen goed kunnen of graag willen doen. Het maakt medewerkers vaak gemotiveerder. Jobs herontwerpen, is ook een manier om oudere personeelsleden aan de slag te houden.
Hoe creëer je een betere verbondenheid tussen je bedrijf en je medewerkers?
Een drukke baan, een druk gezinsleven: veel werknemers vinden het moeilijk om al hun ballen in de lucht te houden. Zit de werk-privébalans niet goed, dan heb je ontevreden personeelsleden. Als je hen wat meer flexibiliteit en vrijheid geeft om hun werk te organiseren, lukt het hen vaak beter om een evenwicht te vinden.
Met flexibele werktijden kunnen werknemers hun werkuren beter afstemmen op belangrijke privéverplichtingen, zoals de kinderen naar school brengen of naar de dokter gaan. Als je je mensen geregeld laat thuiswerken, of op een andere plek die hen goed uitkomt, lukt het hen ook beter om werk en privé in balans te houden.
Nu het steeds moeilijker wordt om geschikt personeel te vinden, is het verstandig om je bedrijf en je werknemers onder de loep te nemen: wie kan worden omgeschoold? Wordt ieders talent volledig benut? Geef je medewerkers de kans om te groeien en zich te ontwikkelen.
Medewerkers die van hun werkgever de kans krijgen om zich bij te scholen, voelen zich meer gewaardeerd, zijn gemotiveerder én solliciteren niet bij de concurrent. Maak dus van die war for talent een care for talent! Opleiden is het nieuwe rekruteren.
Sinds de coronacrisis moet je als werkgever extra aandacht hebben voor hygiëne op de werkvloer. Zorg dus voor voldoende gelegenheden om de handen te wassen, en voorzie in desinfecterende handgels en mondmaskers.
Daarnaast is het belangrijk dat je aandacht hebt voor het algemeen welzijn van je mensen en dat je een actief gezondheidsbeleid voert. Daar heb jij als werkgever alle belang bij! Want gezonde werknemers zijn minder ziek, blijven minder vaak thuis, zitten lekker in hun vel en zijn productiever.
Zorg jij ervoor dat je medewerker aan het einde van de maand een aardige som over houdt om te besteden? Dat is zeker een troef die je kan uitspelen tijdens een aanwerving. Maar je kan ook op andere manieren belonen. Denk aan fiscaal-interessante voordelen zoals maaltijdcheques, een loonbonus of een groepsverzekering.
Door je verloningsbeleid slim aan de noden van je bedrijf aan te passen, maak je als werkgever een succes van je aanwervingen, ook op lange termijn.