Personeelsbeleid

Hoe creëer je een open en transparante bedrijfscultuur?

Geschreven door Liesl Van Daele | 02 januari 2024

Een bedrijfscultuur komt niet zomaar uit de lucht gevallen: het is een traject van lange adem. Dat stelt Liesl Vandaele, teamleader psychosociale aspecten bij Liantis. Wil je bovendien een open, positieve en transparante bedrijfscultuur? Dan loont het de moeite om vooral in te zetten op communicatie en vertrouwen.  

Een sterke bedrijfscultuur 

Een sterke bedrijfscultuur vertrekt vanuit de normen en waarden die je hebt als organisatie. Het is een veelomvattend woord, maar menselijk gedrag en identiteit spelen hier een belangrijke rol. En het start eigenlijk bij je werkgeversmerk of employer branding, waarbij communicatie en betrokkenheid belangrijke pijlers zijn. Als je medewerkers zich betrokken voelen met je organisatie, dan zorgt dat voor een samenhorigheidsgevoel. 


Rome is ook niet op één dag gebouwd

Cultuuraspecten in een organisatie zijn trage aspecten, die tijd nodig hebben om tot volle ontwikkeling te komen. Maak je dus geen illusies: een bedrijfscultuur bepalen, dat doe je niet met één druk op de knop. Gelukkig zijn er wel een aantal manieren waarop je aan je bedrijfscultuur kan werken.  

1. Eerste pijler: communicatie 

Een open bedrijfscultuur staat of valt met communicatie. Experte Liesl: “Het belangrijkste is dat er vanaf het hoogste niveau open gecommuniceerd wordt”. Zorg dus in de eerste plaats voor communicatiestructuren in je organisatie. Ook voor kmo’s is het van belang om vaste overlegmomenten te organiseren: “Zelfs zonder grote communicatiestructuren is het cruciaal dat er op regelmatige tijdstippen gecommuniceerd wordt over wat er gaande is in de organisatie. Enkel zo hou je de vinger aan de pols bij je medewerkers”.  

De juiste gesprekstechnieken

Denk er daarnaast aan om de juiste gesprekstechnieken te gebruiken als je met je medewerkers in gesprek gaat. De volgende tips van experte Liesl kunnen daarbij helpen: “Voer regelmatig ‘hoe is ‘t?’-gesprekken met je medewerkers, luister daarbij actief, durf door te vragen en blijf niet aan de oppervlakte”.  

Je raadt het al: bij het stimuleren van een open bedrijfscultuur is er een sleutelrol weggelegd voor de leidinggevenden in je organisatie. Het is dus zeker zinvol om voldoende training of intervisies te voorzien.    

2. Tweede pijler: veiligheid  

Communicatie vormt de rode draad, maar ook veiligheid en vertrouwen dragen bij tot een gezonde, open bedrijfscultuur. Liesl Van Daele legt uit: “In een veilige bedrijfscultuur kunnen medewerkers hun competenties ten volle inzetten, maar is er ook voldoende aandacht voor hun menselijke kant, inclusief begrip voor hun valkuilen”. Liesl gaat verder: “De basis voor een veilige cultuur ligt uiteraard in je mensvisie. Geloof je in de groeicapaciteit van je medewerkers en zijn fouten bespreekbaar? Het zal allemaal een impact hebben op je bedrijfscultuur.”  

De kracht van kwetsbaarheid

Een essentieel aspect van een open bedrijfscultuur is de kracht van kwetsbaarheid. Wil je bijdragen tot een cultuur waarin iedereen zich veilig voelt om zich open te stellen, dan huldig je bovendien maar best het ‘practice what you preach’-principe. Liesl verklaart: “Als je verwacht van je medewerkers dat ze zich kwetsbaar opstellen, dan moet je dat zelf ook doen. Ook als werkgever ben je maar een mens met pieken en dalen. Laten zien dat je zelf ook soms worstelt, kan bijdragen aan een open cultuur”.  

Van aanwerving tot de laatste werkdag

Van bij de aanwerving tot de dag dat de medewerker je organisatie verlaat, kan je werken aan je bedrijfscultuur. Kijk bij de selectie bijvoorbeeld niet alleen naar de praktische competenties, maar ook naar de houding en visie van een kandidaat. Stel jezelf vragen als: Kan de kandidaat goed om met verandering? En is hij of zij goed in samenwerken en communiceren? Je start er dus maar beter vroeg genoeg mee, een cultuur van vertrouwen en openheid creëren vraagt nu eenmaal tijd.