Personeelsbeleid

EHBO op het werk: hoe bereid ik me als werkgever voor?

Geschreven door François Cauliez | 04 september 2024

We wensen het geen enkele werkgever toe, maar een ongeval of incident op de werkvloer is gauw gebeurd. Een trede missen op de trap, een snijwonde oplopen aan een machine, of een brandwonde in de bedrijfskeuken… Een ongeluk schuilt vaak in een klein hoekje. In een vorig artikel hadden we het met Liesbeth Huyers, arbeidsverpleegkundige bij Liantis, al over EHBO-opleidingen en het belang van een risicoanalyse. In deze blog gaan we dieper in op de andere maatregelen die je als werkgever kan of moet treffen. 

Noodplan

Nadat je een risicoanalyse gemaakt hebt of hebt laten uitvoeren, is het belangrijk om ook een intern noodplan op te stellen. Daarin kan je onder andere volgende zaken opnemen: 

  • Wat moet er gebeuren wanneer er zich een noodsituatie voordoet? 
  • Wie moeten we verwittigen 

Denk hierbij niet alleen aan de evidente hulpverleners en/of -diensten maar ook de medewerkers die eventuele hindernissen kunnen verwijderen op je bedrijfsterrein, zoals paaltjes voor de poort die de toegang kunnen belemmeren voor de ambulance. 

Het is belangrijk dat die altijd op dezelfde plaats ligt en dus niet elke dag ergens anders.

 

Quick wins

Ook eenvoudige ingrepen zoals het ophangen van een affiche met alle belangrijke noodnummers kan heel wat kostbare tijd besparen in noodsituaties. We denken hierbij aan de noodnummers 112 (algemeen), 100 (ambulance en brandweer) en 101 (politie). Ook de nummers van het Antigifcentrum (070 245 245), het brandwondencentrum van je provincie en de te verwittigen arts kunnen nuttig zijn.  

 

Van plan naar praktijk

Een noodplan opstellen is een eerste stap, ervoor zorgen dat je medewerkers weten wat ze moeten doen als er zich effectief iets voordoet, is een essentiële tweede stap. Voorzie dus informatie- en opleidingsmomenten en organiseer regelmatig een oefening, zodat je noodplan gekende materie is. 

 

EHBO-register

Ook een eerste hulp-register is verplicht maar wordt vaak vergeten. Daarin noteert de hulpverlener enkele essentiële gegevens over het lichte ongeval en de hulp die hij verleende. Mocht het letsel van een licht ongeval achteraf toch nog verergeren, dan heb je de gegevens in het register nodig om het ongeval aan de arbeidsongevallenverzekering aan te geven. 

Het register helpt je als werkgever ook om jaarlijks te analyseren welke preventiemaatregelen wenselijk zijn bij lichte ongevallen. Je evalueert welk type lichte ongevallen vaak voorkomt en wat je eraan kan doen. Als bijvoorbeeld blijkt dat elke maand wel iemand een snijwonde oploopt, dan moet je je als preventieadviseur of werkgever toch afvragen hoe dat komt.