Gemotiveerde medewerkers zijn meer betrokken, productiever en ook minder vaak afwezig. Welke werkgever wil dus geen gemotiveerd personeel? Lees hier welke drie aspecten een belangrijke rol spelen bij de motivatie van je werknemers.
Een hoog gevoel van autonomie gaat samen met een hogere jobtevredenheid, betrokkenheid en motivatie, en met minder absenteïsme en verloop.
In de aard van het werk zitten verschillende aspecten die kunnen tegemoetkomen aan het gevoel van autonomie:
De vrijheid van medewerkers om de eigen tijd in te delen, de werkvolgorde te bepalen, hun werk aan te pakken en problemen op te lossen.
Als werknemers intrinsiek gemotiveerd zijn, voeren ze een taak/opdracht uit omdat ze die graag doen. Dat bevordert dan weer hun motivatie. Pols daarom regelmatig wat je werknemers wel/niet graag doen en zorg voor een motiverend, gevarieerd takenpakket.
Betrek je medewerkers bij het opmaken van processen, doelen en werkmethodieken, of leg goed uit waarom iets (op die manier) moet worden gedaan. Dat draagt bij aan de ‘geïnternaliseerde motivatie’. Werknemers vinden de taak op zich misschien niet per se ‘leuk’, maar ze zijn wel overtuigd van het belang ervan (versus: ze doen iets omdat het zo wordt opgedragen, maar eigenlijk staan ze er niet achter).
Binding of verbondenheid ontstaat wanneer de medewerkers zich identificeren met het bedrijf. Ze zijn fier op waar ze werken en voelen zich betrokken om mee te bouwen aan de groei van de onderneming. Die verbondenheid versterkt als de medewerkers een goede band hebben met de leidinggevende en/of zaakvoerder. Er is dan ook een teamnetwerk waar collega’s elkaar helpen en ondersteunen.
Zo maak je je werknemers fier op wat ze doen:
Door je kernwaarden vast te leggen en ze van bij de aanwerving mee te geven, zullen medewerkers zich meer betrokken voelen bij je bedrijf en waar het voor staat. Stuur ook af en toe een interne nieuwsbrief uit die je missie, visie en waarden ondersteunt.
Maak tijd voor je werknemers en luister naar wat hen bezighoudt. Af en toe een formele ‘hoe gaat het’ helpt de band met je medewerkers versterken.
Zorg ook dat je medewerkers voldoende contactmogelijkheden hebben met andere collega’s en hun leidinggevenden. Denk maar aan brainstorms, een teamdinertje of een toffe teambuilding.
Wil je de communicatie helemaal op punt stellen, investeer dan in de ontwikkeling van leiderschapskills en communicatievaardigheden bij jezelf en andere leidinggevenden.
Werknemers voelen zich graag competent voor het uitvoeren van hun taken. Het is dus belangrijk dat medewerkers met de juiste competenties worden aangeworven én dat je duidelijk communiceert over wat er van hen wordt verwacht.