DELEN
Ik ben werkgever

Employer branding: het uithangbord voor kleine én grote ondernemingen

Employer branding is al een tijdje hét buzzwoord in de bedrijfswereld. Maar wat is goede employer branding nu precies en waarom is het zo belangrijk voor jouw onderneming?

Liantis-employer branding - levels

Wat is employer branding?

In onze mensgerichte maatschappij is human resources management (HRM) belangrijker dan ooit. Door niet enkel in marketing, maar ook in werknemers te investeren, kan je de concurrentie een stapje voor zijn.

De samensmelting tussen marketing en HRM heet ‘employer branding’. Bij deze strategie ontwikkelt de werkgever eigenlijk een merk met de potentiële werknemer als doelgroep.

Employer branding wordt gedefinieerd als ‘een gerichte, lange termijn strategie om de bewustheid en percepties van werknemers, toekomstige werknemers en stakeholders te beheren.’ Eenvoudiger gezegd schetst employer branding  de identiteit van een bedrijf en toont het aan de buitenwereld dat het een goede omgeving is om te werken.

Wat zijn de voordelen van employer branding?

Het uitbouwen van een sterk werkgeversmerk is een langetermijninvestering die meerdere voordelen heeft. In dit schema vind je de positieve effecten van een goed merk. De drie belangrijkste effecten zijn aanwerving, retentie en engagement.

Employer branding_schema

  • Aanwerving: Door de aanwezigheid van een goede HR-strategie zal het selectieproces beter verlopen en zal de kwaliteit van de tewerkgestelden hoger zijn.
  • Retentie: Medewerkers met een hoge jobtevredenheid zullen minder geneigd zijn om andere jobaanbiedingen te accepteren of op te zoeken.
  • Engagement: De motivatie en betrokkenheid van het personeel zal groter zijn in een bedrijf met een goed werkgeversmerk. Werkers zullen zich omvormen tot echte merkambassadeurs die het bedrijf vrijwillig zullen ‘verkopen’ en aanbevelen.

De perfecte HRM-strategie voor zowel grote bedrijven als kmo’s

Niet enkel grote maar ook kleinere ondernemingen hebben baat bij een positieve employer brand. Kmo’s kunnen tal van voordelen bieden aan werknemers ten opzichte van grote ondernemingen.

  • De trend naar herstructureringen in grotere bedrijven zorgt ervoor dat kleinere bedrijven een betere betrouwbaarheid en werkzekerheid kunnen bieden.
  • Kmo’s kunnen ook hun locatie als troef uitspelen aangezien grotere bedrijven vaak op een verre afstand en in grootsteden gevestigd zijn.

Employer branding is dus een haalbare HR-strategie voor ondernemingen in alle vormen en maten. Belangrijk voor de kmo maar - gezien de trend – ook onontbeerlijk voor de grotere werkgevers.

Hoe bouw je een positief werkgeversimago op met behulp van jouw werknemers?

We weten dat een goede employer branding valt of staat met de tevredenheid van jouw werknemers. Tevreden medewerkers zullen zich omvormen tot merkambassadeurs die vrijwillig het positief imago van het bedrijf uitdragen. Deze tevredenheid kan je bekomen door inspanningen te doen om de werkomstandigheden te verbeteren. Het is ook essentieel dat de visie van de onderneming afgestemd is op die van de medewerkers.

  • Erkenning: erken het werk en de inspanningen van de werknemers en toon welke meerwaarde ze vormen binnen het bedrijf.
  • Betrokkenheid: betrek jouw personeel in de stand van zaken in de onderneming. Zorg voor een goede sfeer en samenhorigheid.
  • Investering: investeer in jouw werknemers aan de hand van groeimogelijkheden en opleidingen.
  • Communicatie: een goede interne communicatie toont dat het bedrijf belang hecht aan medewerkers.

Hoe gebruik je social media voor een goede employer branding?

De stijgende kracht en het belang van digitale platformen zoals Facebook, Instagram, Twitter en Linkedin valt al enkele jaren niet meer te ontkennen.

80% van de jobzoekers zoekt een werkgever online op voor ze beslissen om er te solliciteren. Als er niet voldoende informatie beschikbaar is, zullen ze zich ook niet kandidaat stellen voor de functie. 

Jouw online aanwezigheid heeft dus een grote impact op jouw werkgeversimago. Maak dus gebruik van meerdere kanalen om een positief beeld als werkgever uit te dragen.

Besluit: geen reden om niet aan employer branding te doen

Een goed imago zorgt voor een enorme return on investment (ROI) en brengt tal van voordelen met zich mee. Bovendien kan elk bedrijf, groot of klein, een goede employer branding opbouwen. Geen enkel excuus dus om het niet te doen.

Contacteer ons voor meer informatie

Anne Hallez
Door Anne Hallez
04 oktober 2018