Jouw eenmanszaak doet het goed. Zo goed zelfs dat het té druk voor je wordt. Hoe weet je of het tijd is om extra hulp aan te werven? Wel, als je onderstaande scenario’s herkent, is het beter om op zoek te gaan naar een extra paar helpende handen.
Een volledige werkdag telt 24 uur. Als zelfstandige volstaan die 24 uren vaak niet. Heb je het te druk om alles volgens planning af te werken? Zorg dan dat je geen belangrijke deadlines mist en communiceer hierover met je klanten. Anders loop je de kans om ze te verliezen.
Een slechte ‘work-life’ balans leidt bovendien tot verminderde motivatie en stress. Hoewel het belangrijk is om tijd te investeren in jouw passie, is overwerken niet goed voor je én het bedrijf.
Groeien is een belangrijk doel als bedrijf. Als je wil groeien, dan moet je mee evolueren met de steeds veranderende eisen van klanten, de omgeving en de economie. Dat brengt heel wat werk met zich mee.
Zeg je ‘nee’ tegen nieuwe opdrachten omdat je het niet alleen afkrijgt? Dan moet je jezelf één vraag stellen: verkies je een kleiner bedrijf- en wil je alles alleen blijven doen - of wil je groeien. Als je wil groeien overweeg je het best extra hulp zodat je de ruimte en de tijd krijgt om je hierop te focussen.
Klachten zijn niet leuk om te krijgen en worden daarom vlug verwerkt of weggestoken. Toch is het belangrijk om naar de feedback van jouw klanten te luisteren en er lessen uit te trekken. Krijg je veel klachten over zaken die beter kunnen zoals productkwaliteit of lange wachttijden? Dan loop je de kans dat klanten uiteindelijk zullen vertrekken. Wil je dit vermijden? Stel dan de vraag of de klachten zouden verdwijnen als er extra hulp zou zijn. Is het antwoord ja? Dan ken je de volgende stap…
je zou minstens elke week tijd moeten hebben om financiën en boekhouding van jouw bedrijf te verzorgen. Als jouw bedrijf groeit, zal dit ook steeds meer tijd en energie vergen. Heb je het te druk hiervoor? Overweeg om iemand aan te werven.
Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten. Eén persoon beschikt meestal niet over alle vaardigheden die nodig zijn binnen een bedrijf. Is digitaal werken bijvoorbeeld niet jouw sterkste kant? Ga dan op zoek naar partners die kennis hebben van SEO, SEA en alles dat bij het digitale luik komt kijken.
Herken je je in de bovenstaande punten? Dan is het misschien tijd om naar een medewerker op zoek te gaan. Bekijk zeker of je de ruimte en de middelen hebt om te groeien en de loonkost van een nieuwe medewerker kan betalen. Als een nieuw personeelslid echter voor nieuwe inkomsten zorgt, dan zal het die prijs meer dan waard zijn.