Accountants en belastingadviseurs

Doe je voordeel met digitalisering!

Geschreven door Inge Logghe | 25 oktober 2018

De accountant van nu is niet meer de die van vroeger en daar heeft digitalisering heel wat mee te maken.

 


Digital natives zijn overal

Je merkt ongetwijfeld dat je klanten steeds meer paperless werken. Ze doen hun betalingen niet langer via traditionele overschrijving, maar mobiel. Ze sturen je hun rekeninguittreksels via hun eigen softwarepakket en ook facturen krijg je steeds vaker elektronisch.

Veel startende ondernemers zijn opgegroeid met technologie. Ze gebruiken die technologie ook in hun professionele leven. En ze zoeken een accountant of belastingadviseur die mee digitaal gaat.

Omgekeerd lanceren veel startende accountants en belastingadviseurs digitale kantoren en zij gaan op zoek naar gelijkgestemde klanten. Dikke mappen vol documenten zijn er passé, automatisering is het sleutelwoord.

 

Waarom zou je?

De digitalisering heeft een groot voordeel: je wint tijd. Die vrijgekomen tijd geeft je de kans om je te onderscheiden van je concurrenten. Je kunt meer controles uitvoeren en fouten corrigeren. Je kunt dossiers intensiever opvolgen en vaker overleggen met je klanten.

Je kunt je klanten meerwaarde bieden, door in te gaan op het verhaal áchter de cijfers. Je kunt hen financieel advies geven en hen helpen een visie te ontwikkelen voor hun bedrijf.


Hoe begin je eraan?

Heel wat digitale programma’s en applicaties kunnen je werk vergemakkelijken. Met OCR-software (Optical Character Recognition) bijvoorbeeld, kun je papieren facturen digitaliseren. Je scant ze in en de computer maakt er elektronische facturen van.

Als je de OCR-software combineert met een boekhoudprogramma, worden de gegevens op de facturen ook automatisch verwerkt. De meeste programma’s genereren automatisch jaarrekeningen en tussentijdse rapporten.

Ook het contact met je klanten kan digitaal! Via een online klantenomgeving kunnen je klanten je vragen stellen en documenten bezorgen. Jij kunt hen facturen sturen en toegang geven tot cijfers en rapporten.

Wil je meer? Dan kun je ook kiezen voor een softwarepakket dat werkt volgens het principe van management by exception. Dit type software monitort alle data van je klant en gaat op zoek naar afwijkingen. Het signaleert onregelmatigheden en niet behaalde doelen. En dat geeft jou de kans om op tijd problemen op te lossen en gefundeerd advies te geven voor de toekomst!