Accountants en belastingadviseurs

Projectfinanciering: 4 mogelijkheden voor je klanten

Geschreven door Inge Logghe | 15 maart 2019

Hoe lumineus het ondernemingsidee of project van je klant ook is, zonder het nodige kapitaal zal hij niet ver springen. Vaak vinden ondernemers wel wat geldschieters in hun directe omgeving – bij de zogeheten ‘family, friends & fools’. Volstaan die centen niet, dan moeten ze ook andere financieringsvormen overwegen. We lichten er 4 courante toe, zodat jij je klant op weg kan zetten.

1. Een lening afsluiten bij de bank

Een krediet bij de bank is voor je klant ongetwijfeld de meest voor de hand liggende optie om zijn project gefinancierd te krijgen. Aan zijn bankier zal hij vooral moeten bewijzen dat hij het geleende kapitaal op een redelijke termijn kan terugbetalen. Elke financiële instelling zal zich ook indekken, in de vorm van een pand of hypotheek bijvoorbeeld. Of het project van je klant effectief meerwaarde zal creëren, daar maalt een bank veel minder om.


2. Een investeerder aantrekken

Wie daar wel wakker van ligt, is een investeerder. Die verwacht immers een deel van de opbrengst. Klassieke kapitaalverschaffers engageren zich doorgaans voor een termijn van 4 tot 5 jaar: ze willen vrij snel resultaat zien. Vóór ze hun handtekening zetten, onderzoeken ze het potentieel van het project én van het managementteam erachter. Is de onderneming voldoende wendbaar? Hoe snel kan er gestart of effectief opgeleverd worden? En heeft het team voldoende slagkracht om het project te realiseren?

Heeft je klant al wat businesservaring en beschikt hij over een stevig uitgewerkt ondernemingsplan, dan is een investeerder in de arm nemen een interessante piste. Bijkomend voordeel: samen met het kapitaal komt er nieuwe expertise binnen in de onderneming en krijgt je klant een extra klankbord.

Tip: bezorg je klant advies om investeerders te overtuigen.


3. Een crowdfunding opzetten

Bij crowdfunding investeren veel kleine financiers elk een relatief beperkt bedrag – van een tiental euro’s tot een enkele duizenden – in een project dat hen nauw aan het hart ligt. In ruil krijgen ze een vooraf bepaalde tegenprestatie: een naamsvermelding, een persoonlijke bedanking, enkele aandelen ...

Crowdfunding gebeurt via zogeheten crowfundingplatformen. Die bestaan in allerlei vormen en maten. Je klant moet dus een keuze maken op basis van zijn specifieke behoeftes. Gaat zijn voorkeur uit naar een Belgisch of een internationaal platform? Verkiest hij financiering in alle anonimiteit, of wil hij in contact treden met zijn geldschieters? En welke beloning is hij bereid te voorzien als tegenprestatie?

GoFundMe en BoleroCrowdfunding zijn crowdfundingplatformen die hun dienst al hebben bewezen. Al bestaan er uiteraard nog ontelbare andere. Belangrijk is wel dat deze platformen een vergunning op zak hebben van de financiële toezichthouders.

Tip: wil je je verdiepen in crowdfunding? VLAIO en de Vlaamse Overheid zetten je op weg.


4. Een subsidie aanvragen

Wil je klant een innovatieve oplossing in de markt zetten of wil hij op langere termijn aan kennisopbouw doen binnen zijn onderneming? Dan kan hij voor de nodige onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten innovatiesteun aanvragen bij het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Concreet bestaat er een subsidieportefeuille voor ontwikkelingsprojecten enerzijds en onderzoeksprojecten anderzijds.


Financieel plan: een must

Naast praten met de bank zijn er dus nog verschillende andere opties om het nodige kapitaal bij elkaar te krijgen voor een nieuw project of startende zaak. Maar voor welke financieringsvorm je klant ook gaat, zijn belangrijkste wapen is een realistisch financieel plan. Als accountant of belastingadviseur ben jij uiteraard aan zet om je klant hierbij de nodige ondersteuning te bieden.