In de accountantskantoren woedt de war for talent volop, en dat belooft volgens onze experten nog een lange strijd te worden. Daarom is het belangrijker dan ooit om te investeren in je employer branding. Je trekt er nieuw talent mee aan én verhoogt de tevredenheid en loyaliteit van je huidige medewerkers. Hoe je eraan begint? De accounturiers vroegen tips en advies aan Stefanie De Bruyckere (HOGENT), Charlotte Malengier (HOGENT) en Angelique Hoste (freelance employer branding consultant).
De bedoeling van employer branding is om een voorkeurspositie te creëren als werkgever, om een ‘employer of choice’ te worden. Het omvat alle inspanningen die je levert om aan je werkgeversimago te werken. Die inspanningen moeten ervoor zorgen dat je een grotere instroom krijgt van nieuwe kandidaten, maar ook dat je je huidige medewerkers tevreden en gemotiveerd houdt.
Ga in eerste instantie te rade bij je eigen medewerkers. Waarom kozen ze voor jouw kantoor? Komt het beeld dat zij van jou hebben overeen met hoe je jezelf ziet als werkgever? En wat maakt jouw kantoor specialer en unieker dan dat van de concurrentie?
Nog heel wat accountants hebben geen website en zijn niet actief op social media, en daar moet dringend verandering in komen volgens Angelique Hoste: “Mensen die een job zoeken, beginnen op Google. Het is belangrijk dat kandidaten kunnen vinden hoe het is om bij jou te werken. Een website is dus een essentieel instrument om nieuw talent te bereiken en te informeren.”
Tegelijk moet je ervoor zorgen dat voldoende mensen op je website terechtkomen, en daarvoor moet je verschillende kanalen gebruiken. Angelique: “Een gemiddelde kandidaat heeft 12 tot 20 touchpoints nodig voordat hij of zij gaat solliciteren. Zorg er dus voor dat je op verschillende platformen actief bent.” Het werk van een accountant mag dan niet altijd tastbaar lijken, het loont absoluut de moeite om je impact en realisaties voldoende visibel te maken voor zowel klanten als medewerkers.
Welk kanaal is nu het meest geschikt voor jou? Dat hangt af van je doelgroep. Wil je bijvoorbeeld vooral heel jonge kandidaten aanspreken, dan is een Facebook-campagne misschien minder geschikt. Onderzoek dus eerst je doelgroep en kijk daarna welke sociale media je kan inzetten. Er zijn ook al tal van AI-tools die je kunnen ondersteunen in het creëren van content.
De war for talent is nog lang niet voorbij, volgens onze experten komt het dieptepunt er pas over tien jaar aan. Ben je als accountancykantoor dus nog niet bezig met employer branding, dan wordt het dringend tijd om uit de startblokken te schieten. Bouw nu al aan je werkgeverimago voor de toekomst, zodat je je in het heetst van de strijd toch kan onderscheiden van je concurrenten.