Sinds kort worden content creators of influencers die op regelmatige basis reclameberichten posten op hun socialemediakanalen, beschouwd als een onderneming. Dit heeft tot gevolg dat zij, net zoals andere ondernemingen, aan een aantal verplichtingen moeten voldoen.
Volgens de Belgische wetgever oefenen ‘content creators’ die reclameboodschappen verspreiden een zelfstandige beroepsactiviteit uit. Daarom moeten zij zich dan ook als ‘onderneming’ registreren in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Bovendien moeten ook de volgende gegevens op hun socialemediakanalen (Instagram, TikTok, YouTube …) en hun eventuele website verplicht vermeld zijn:
Deze informatie laat consumenten en overheidsdiensten toe om de onderneming makkelijk te identificeren en te contacteren bij problemen. Socialemediakanalen die voldoen aan de wettelijke vereisten, komen de geloofwaardigheid van de content creator alleen maar ten goede. Dat verstrekt op zijn beurt het vertrouwen bij hun socialemediavolgers.
Content creators waarvan de activiteiten niet hebben geregistreerd in het KBO, maar die toch werken als influencer maken zich schuldig aan sluikwerk, wat verboden en strafbaar is.
Heel veel influencers werken vanuit hun thuisadres. Daardoor veroorzaakte de verplichting om hun adres bekend te maken op hun sociale kanalen heel wat opschudding in de pers. Dit leidde ertoe dat de regering voorlopig een uitstel verleent voor deze verplichting. Dit creëert tijd om tot een werkbare oplossing te komen die gedragen wordt door de hele sector.