In de accountancysector is er maar weinig rust: de deadlines stapelen zich op, het personeelstekort blijft nijpend en de druk neemt toe. Daarnaast evolueert de digitalisering razendsnel en lijken klanten en medewerkers alsmaar kritischer te worden. Hoe zorg je als accountant voor het mentaal welzijn van jezelf én je medewerkers te midden van al deze uitdagingen? Accountant en ex -judoka Isabelle Montmorency (IM Accountants) en hr consultant Marianne van der Wielen (Liantis) geven tips en advies.
Het topic ‘mentaal welzijn’ is niet meer weg te denken uit de actualiteit, maar wat betekent het nu precies? Marianne van der Wielen: “Mentaal welzijn op het werk is een combinatie van professioneel goed bezig zijn en daar ook plezier in hebben. Heb je dat niet, dan loop je het risico op stress of een burn-out.” De focus lag tot een paar jaar terug op het welzijn van medewerkers, vandaag is er evenveel aandacht voor de specifieke noden van ondernemers en zelfstandigen. Ook Liantis staat klaar met hulp en begeleiding.
Ondernemers herken je vaak aan hun gepassioneerd karakter: ondernemen doen ze met hart en ziel. Vandaar ook de vaak gemaakte link met topsporters. Ondernemerschap vraagt net als topsport om veel moed, energie, doorzettingsvermogen en tijd. Maar volgens accountant en ex-judoka Isabelle Montmorency is er nog een parallel: “Het is als accountant-ondernemer belangrijk dat je af en toe een coach onder de arm neemt die je bijstaat met raad en daad, maar waarmee je ook kan sparren. Je hoeft niet te denken dat je het allemaal alleen kan, je hebt nu eenmaal ondersteuning en coaching nodig.”
Als accountant heb je je vakkennis wel op school geleerd, maar als je dan zelfstandige wordt, krijg je er meteen de nieuwe rol van ondernemer bij, met een pak nieuwe taken op je bord. Beslis je ook nog om personeel in dienst te nemen? Dan ben je plots werkgever en worden er leiderschapscompetenties van je verwacht. Je moet nu niet meer alleen je eigen targets halen, maar moet er ook voor zorgen dat je medewerkers zich goed voelen op het werk.
Een hele boterham dus, en dan hadden we het nog niet over het eeuwige personeelstekort én de snel veranderende tijden. Zo weet Marianne vanuit haar jarenlange ervaring dat medewerkers alsmaar mondiger worden en dat ook leiderschap een nieuwe invulling krijgt: “De leidinggevende van vandaag is niet meer dezelfde als pakweg tien jaar geleden: naast het vakinhoudelijke, is er meer dan ooit aandacht voor het menselijke.”
De accountant van vandaag heeft dus heel wat katjes te geselen. Maar hoe blijf je nu een ‘warme accountant’, die oog heeft voor de verschillende aspecten van de job, zelfzorg incluis? Dit zijn de aanbevelingen van onze experten:
Stress op zich kan geen kwaad, maar langdurige stress kan een negatieve impact hebben op je welzijn. Daar is Isabelle zich meer dan ooit van bewust: “Ik herinner me dat er vroeger een aantal piekperiodes per jaar waren. Nu lijkt een jaar veeleer één lange piekperiode te zijn.” Ze aarzelde dan ook niet om actie te nemen: “We stapten over naar een maandelijkse werking en zorgden zo voor een betere spreiding van het werk.” Daarbij wordt ook een inspanning verwacht van de klanten: zij verwerken elke maand zelf de boekhouding in een digitaal systeem. Een win-win als je het Isabelle vraagt: “Je verlaagt de druk op je team én verhoogt de betrokkenheid van je klanten.”
Als ex-topsporter weet Isabelle als geen ander dat ontspanning inbouwen cruciaal is om topprestaties te leveren: “Rust is heel belangrijk.” Hoe je eraan begint? Bekijk enkele tips om op adem te komen.
Het is niet enkel belangrijk voor jezelf om heldere doelstellingen te bepalen, ook je medewerkers zullen gemotiveerder zijn als ze weten waar ze naartoe werken.
Als accountant in 2024 volstaat het niet langer om enkel vakinhoudelijk bij te blijven. Bij je rol komen ook heel wat andere aspecten kijken, en ook die vragen training en oefening. Denk bijvoorbeeld aan timemanagement, leidinggeven enz.
De digitalisering maakt het niet altijd makkelijk om te ‘deconnecteren’: via je smartphone lijk je wel altijd bereikbaar te zijn. Maar dat is geen goed idee volgens Marianne: “Maak duidelijke afspraken met je klanten en baken je grenzen af. Communiceer heel duidelijk wanneer en hoe je precies bereikbaar bent. Zo creëer je geen verkeerde verwachtingen.” Isabelle treedt haar bij: “Heb je een overload aan mails? Laat je klanten weten wanneer ze een antwoord kunnen verwachten.”
De ultieme tip komt van Isabelle: “Hanteer een duidelijke huisstijl en stel je verwachtingen helder, dan trek je vanzelf klanten én kandidaten aan die dezelfde waarden delen.”