Accountants en belastingadviseurs

Klant met een webshop? 3 aandachtspunten om te overlopen

Geschreven door Florence Van Coillie | 26 augustus 2022

Online verkoop zit in de lift. Steeds meer handelaars verkopen hun producten of diensten dan ook via hun eigen webshop. Maar voor deze manier van ondernemen bestaan er ook specifieke regels. Is je klant op de hoogte van alle verplichtingen?

Specifieke codes in de KBO

Een zelfstandige moet altijd zijn activiteiten correct in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) registreren aan de hand van NACE-codes. Ook voor e-commerce bestaan er specifieke codes (47910 en 4791003). Als je klant bijvoorbeeld start met een modeboetiek én online verkoopt, moet je klant naast de klassieke codes voor de verkoop van dameskledij ook voor die aparte code voor e-commerce in de KBO ingeschreven zijn.


De gegevens van je onderneming

Je klant is verplicht om het ondernemingsnummer van de onderneming te publiceren op hun website. Zo kunnen klanten en het grote publiek nakijken wie de initiatiefnemers van een bepaalde webshop zijn. Helaas ontbreekt dat nog vaak.


Herroepingsrecht

Wie een webshop heeft, is ook onderworpen aan de regels van verkoop op afstand. Zo kan de consument zijn verkoop binnen de 14 dagen herroepen en de koop ongedaan maken. Ook dat moet je klant respecteren.


Economische inspectie

Heel wat handelaars hebben de juiste NACE-code voor hun webshop nog niet toegevoegd. Dat is ook de economische inspectie niet ontgaan. Daarom wordt er dit jaar extra aandacht besteed aan alle handelaars met webshops en die aan e-commerce doen. Het gaat in eerste instantie om een ruime sensibiliserende campagne, maar inspecteurs kunnen ook een proces-verbaal opmaken. Het dus belangrijk om dat in orde te brengen voor je klant.

Meer informatie over dit onderwerp? Laat je ondersteunen via een Liantis ondernemingsloket in je buurt of via ondernemingsloket@liantis.be.