Accountants en belastingadviseurs

Hoe meer CO2, hoe lager de aftrekpercentages (en omgekeerd)

Geschreven door Pieter Debbaut | 24 mei 2023

De autofiscaliteit is geen statisch gegeven: de bedragen die je fiscaal mag inbrengen en de manier waarop de fiscus ze berekent, wijzigen voortdurend. Welke percentages gelden vandaag en hoe gaan ze evolueren?

Op 1 januari 2020 (aanslagjaar 2021) voerde de fiscus een nieuwe berekeningsformule in om het aftrekpercentage van autokosten te berekenen. “Het principe van die nieuwe berekening is dat wagens die weinig CO2 uitstoten, bevoordeeld worden ten opzichte van meer vervuilende bolides”, zegt Liantis-fiscalist Pieter Debbaut. “Daarvoor werd de gramformule bedacht. Die ziet er zo uit: 120% - (0,5 x brandstofcoëfficiënt x CO2/km). Waarbij de brandstofcoëfficiënt 1 is voor dieselwagens, 0,95 voor benzinewagens en 0,90 voor wagens die op aardgas rijden (zolang ze onder de 12 fiscale pk blijven). Aan de hand van deze formule kan je dus berekenen voor welk percentage je je beroepsmatige autokosten mag inbrengen.” 

Van 1 juli 2023 tot 1 januari 2026

Let wel: de houdbaarheidsdatum van deze formule komt stilaan in zicht, want voor auto’s met een verbrandingsmotor die vanaf 1 juli 2023 worden gekocht, geldt een overgangsmaatregel die loopt tot 1 januari 2026. “De gramformule blijft onverminderd van kracht”, zegt Debbaut, “maar er geldt wel een maximumplafond dat elk jaar een beetje strenger wordt. Vanaf 1/1/2025 ligt de maximale aftrekbaarheid nog op 75%, een jaar later nog maar op 50% en vanaf 1/1/2027 zelfs maar op 25%. Vanaf 1 januari 2028 zijn deze auto’s niet langer fiscaal aftrekbaar. Die overgangsmaatregel geldt trouwens ook voor hybride voertuigen.”

Vanaf 1 januari 2026

Wat dan met auto’s die een bedrijf na 1 januari 2026 aankoopt? “Heel simpel”, zegt Debbaut. “Auto’s met een verbrandingsmotor krijgen dan geen enkel fiscaal voordeel meer. Enkel wagens die nul gram CO2 uitstoten, zullen daar nog van kunnen profiteren. Dat zullen in de praktijk allicht vooral elektrische auto’s zijn, al komen bijvoorbeeld ook modellen op waterstof daarvoor in aanmerking. Pas wel op: tot nog toe bedroeg die aftrekbaarheid 100%, maar de fiscus blijft natuurlijk niet eeuwig Sinterklaas spelen. Dat percentage zal dus ook stelselmatig dalen. In 2027 bedraagt het nog 95%, in 2028 90%, in 2029 82,5% en in 2030 75%. Vanaf 2031 en de jaren daarna wordt het aftrekpercentage bevroren op 67,5%.”

Wat met laadstations?

De kosten van de laadstations die dienen om elektrische bedrijfsvoertuigen van stroom te voorzien, zijn 100% aftrekbaar tot 2029. Vanaf 2030 wordt die aftrekbaarheid ingeperkt tot 75%. “Dat is dus in lijn met de dalende aftrekbaarheid van elektrische voertuigen”, aldus Debbaut.”