1 op de 10 werknemers krijgt te maken met een burn-out. Deze medewerkers voelen zich opgebrand en hebben geen zin meer in hun werk. Bovendien zorgt de burn-out van één van je medewerkers voor moeilijkheden in je planning. Het is dus erg belangrijk dat je burn-outs bij je medewerkers probeert te vermijden. Je kan op vier vlakken aan de slag.
Een fijne sfeer in je team is heel belangrijk. Zet dus in op activiteiten die de ‘spirit’ in je kantoor optimaliseren. Geef je werknemers een cadeautje voor sinterklaas, organiseer een kerstfeestje voor hun families, ga met z’n allen een ijsje eten of doe samen aan sport.
Schenk aandacht aan de sociale situatie van je werknemer. Wil hij zijn kind op tijd van school halen? Of wil hij zijn ernstig zieke moeder regelmatig kunnen bezoeken? Help je medewerker om werk en privé zo goed mogelijk te combineren. Een slechte balans tussen beide veroorzaakt vaak stress.
Zet in op autonomie voor je werknemer. Laat hem zelf zijn planning maken of een project in handen nemen.
Zoek de juiste persoon voor de job. Niet al je medewerkers vinden het fijn om klanten op te bellen. Niet al je personeelsleden zijn goed in netwerken. Schakel je werknemers in voor wat ze graag doen.
Laat je medewerker voldoende afwisselende taken doen. Repetitief werk geeft weinig energie en uitdaging.
Werknemers zijn vaak ontevreden over de communicatie in het bedrijf. Ze vinden dat er veel beslist wordt ‘boven hun hoofden’. Of ze willen sneller op de hoogte zijn van nieuwe afspraken of beslissingen. Goede communicatie is cruciaal om je werknemers te betrekken.
Doet je medewerker zijn werk goed? Zorg dan ook voor een rechtvaardige verloning. Wie fatsoenlijk verloond wordt, voelt zich gewaardeerd.
Leg uit waarom je iets doet. Gelden er nieuwe regels? Vertel dan waarom je die toepast. Behandel al je medewerkers gelijk. Of leg uit waarom je dat niet doet. Rechtvaardigheid is de sleutel tot tevreden werknemers.
Een werknemer wil levenslang leren en groeien. Dankzij de mogelijkheden die jij voorziet om nieuwe dingen te verkennen, geef je jouw werknemer uitdagingen. Hij is gemotiveerd omdat hij niet stilstaat, maar voortdurend evolueert.
Geef je werknemer prestatiegerichte feedback. Staan er fouten in die jaarberekening? Bespreek dan nauwkeurig hoe het beter kan. Vond je de mail van je medewerker naar een vervelende klant heel sterk? Laat dat dan even weten. Sta zelf ook open voor feedback. Je medewerker kan pas veranderen als hij weet waaraan hij moet werken. Hetzelfde geldt voor jou.
Hou je met al deze tips rekening? Dan schep je een fijne werkomgeving voor je werknemers. Dat is de beste manier om burn-outs uit je onderneming te weren.