We kunnen er niet omheen: het personeelstekort in de accountancysector is groot. Heeft het iets te maken met het onterecht stoffige imago van de accountant? Of ligt de oorzaak in het onderwijs? En vooral: hoe lossen we het op? In onze podcastreeks De Accounturiers sparren experten Ine Meeussen (Ufinity) en Sven Cornelis (Finplex) over creatieve oplossingen om meer jongeren warm te maken voor het vak.
Sven Cornelis ziet het aantal studenten dat voor accountancy-fiscaliteit kiest, jaar na jaar afnemen. Bovendien staan veel van die studenten na hun studie niet te springen voor een job in accountancy. En zo komen we al snel uit bij de kern van het probleem: hoe motiveer je voldoende jongeren om in die accountancysector aan de slag te gaan?
Volgens Sven is er evenwel geen reden tot paniek: “Het probleem is reëel, en er is helaas geen oplossing op korte termijn, maar dat betekent niet dat we de hoop opgeven. Er zijn heel wat boeiende initiatieven en positieve signalen.”
Zo is er een groot aantal zij-instromers actief in de sector: zij kozen voor een carrière in accountancy na eerst in een andere sector gewerkt te hebben. De ervaring en frisse blik die ze meebrengen, kan – met de nodige opleiding - een enorme meerwaarde betekenen voor je kantoor.
Ine Meeussen stelt dan weer vast dat pas afgestudeerde jongeren er vaak voor terugdeinzen om zich na hun studies “voor eeuwig en altijd” aan een kantoor te binden. En daar moeten we mee aan de slag. Als we het beroep van accountant wat flexibeler zouden weergeven, dan wordt het voor jongeren ook aantrekkelijker. Denk maar aan het benoemen van doorgroeimogelijkheden, voldoende variatie aanbieden, de optie om te telewerken ...
Daarnaast stelt ze zich de vraag of een diploma accountancy-fiscaliteit wel altijd nodig is. Als accountant kan je toch perfect iemand als ‘verwerker’ laten starten? Sven beaamt dat: “Niet iedereen moet meteen alles kunnen. Zet de mensen in op basis van hun sterke punten.”
Niet alleen in de sector zelf, maar ook in het onderwijs is er werk aan de winkel. En dat is precies waar Sven met zijn vzw Samen Impact aan wil bijdragen. Samen met kompaan Glenn Vandamme tracht hij fondsen te werven om de zogenaamde NABO-aanpak in zoveel mogelijk scholen te introduceren. NABO staat voor ‘nieuwe aanpak boekhoudonderricht’ en wil via het ‘learning by doing’-principe de financiële geletterdheid van leerlingen opkrikken, en zo de liefde voor cijfers en boekhouding stimuleren.