Accountants en belastingadviseurs

Hoe betaal je je medewerker zonder geld?

Geschreven door Thomas Van Haudenhove | 07 augustus 2018

De inhoud van je job verandert. Dat is ondertussen wel duidelijk. Een accountant of belastingadviseur moet vandaag over heel wat andere vaardigheden beschikken dan 20 jaar geleden. Niet alleen je klanten hebben andere verwachtingen, ook je werknemers hebben die. Nu de wetgever heeft beslist om de leeftijdsbarema’s af te schaffen en vastlegt dat werknemers langer moeten werken, stelt je werknemer nieuwe eisen aan jouw loonbeleid.

 

Andere generaties, andere verwachtingen


Werknemers die langer moeten werken? Dat betekent ook meerdere generaties op de werkvloer. De oudere generatie hecht veel belang aan stabiliteit en zekerheid. Ze wil structuur en is meer hiërarchisch ingesteld. Oudere werknemers vinden status, samenwerking en integriteit belangrijk.

Nieuwe werknemers hechten vooral belang aan flexibiliteit en onafhankelijkheid. Ze nemen graag initiatief, zijn gericht op het individu en hebben een afkeer van autoriteit.

Je werknemers zijn dus erg verschillend en hebben andere behoeften volgens hun levensfase. Met ‘geld’ alleen, kan je hen niet langer aan je binden. Een niet-financiële verloning bepaalt mee hoe tevreden je werknemers zijn.


Geen extra centen, wel extra welbevinden


Professionele opleidingen

Wil je werknemer meer weten over digitale facturering? Of geeft iemand aan dat hij of zij beter Engels wil leren om met klanten te communiceren? Laat je werknemers zichzelf ontwikkelen door hen professionele opleidingen te laten volgen. Wijs hen op de mogelijkheden om dat te doen. Want stilstaan is achteruit gaan.


Internationale kansen

Een tijdelijk project in het buitenland? Een uitwisseling met een kantoor in het andere landgedeelte? Of een buitenlandse stagiair? Je werknemers vinden het een meerwaarde om internationale kansen te krijgen dankzij hun job.


Job crafting

Nodig je medewerkers uit om zelf kleine wijzigingen in hun job aan te brengen. Het zijn veranderingen die geen invloed hebben op de werking van het kantoor of op collega’s. Die veranderingen zorgen ervoor dat je medewerker geen werk hoeft te doen dat hem energie ontneemt en dat hij zijn eigen werk weer zinvol vindt. Hij wordt regisseur van zijn eigen werk, en dat leidt tot betere prestaties.


Extra verlofdagen

Je medewerkers krijgen waarschijnlijk meer verlof naarmate ze ouder worden. En dat verdienen ze. Jongere werknemers daarentegen, hebben vaak verlof te kort, zeker als ze net zijn aangenomen. Ze moeten hun kinderen opvangen tijdens schoolvakanties of zijn hun huis aan het verbouwen. Met extra verlofdagen maak je van hen enthousiaste werknemers.


Glijdende werktijd

Flexibel werk is een andere sleutel tot tevreden personeel. Een beetje later op het werk omdat de postbode nog een pakje aan de deur leverde? Morgen wat vroeger vertrekken voor een tandartsbezoek? Of vandaag wat langer werken omdat de kinderen toch naar oma zijn? Een werkgever die glijdende werkuren mogelijk maakt, verbetert de work-life balance van zijn personeel en dat is voor werknemers van onschatbare waarde.

Ook thuiswerk geeft je personeel de mogelijkheid om leven en werk beter op elkaar af te stemmen. Thuiswerkers zijn bovendien meestal efficiënter en productiever dan medewerkers op kantoor. Ook voor jou is het dus een goede ingreep.


Woon-werkafstand

Mensen verliezen vaak immens veel tijd in de file of wachtend op het perron op een trein die vertraagd is. Dat is tijd die veel nuttiger kon worden gebruikt, voor jouw kantoor of voor het privéleven van je medewerkers.

Probeer dus om de woon-werkafstand van je medewerkers zo klein mogelijk te houden, bijvoorbeeld door satellietkantoren te gebruiken. Je medewerker werkt dan niet thuis, maar op een werkplek dichtbij zijn woonplaats.


Je medewerker verlonen is dus meer dan hem een maandelijks bedrag uitkeren. Geld is niet genoeg om hem tevreden te houden.