Accountants en belastingadviseurs

6 vragen die een klant bij een eerste gesprek aan zijn accountant zou kunnen stellen

Geschreven door Gerd Van Bergen | 10 september 2019

Voor de klant ligt het succes van zijn onderneming grotendeels in jouw handen. Doorheen zijn hele zelfstandige activiteit kan je hem bijstaan om zijn bedrijfsdoelstellingen te halen. Je bent een waardevolle hulp voor allerlei vragen: belastingen, financiële behoeften, advies, ... Het is daarom van fundamenteel belang dat de klant weet of je dienstverlening aan zijn verwachtingen voldoet.

In welke sectoren ben je gespecialiseerd?

Een klant kiest het liefst een accountant of belastingadviseur met ervaring in zijn bedrijfssector. Zo kan hij rekenen op advies op maat over de trends en de specifieke regelgeving van zijn sector.

Wat is je toegevoegde waarde?

Hoe ruimer de waaier aan diensten die aan de verwachtingen van je klant voldoen, hoe meer hij dit als een sterke toegevoegde waarde voor zijn bedrijf zal zien.

 Wat is je beschikbaarheid?

Wat is je responstijd? Tijd is immers geld. Je toekomstige klant zoekt een vertrouwenspersoon, die voor een professionele en snelle dienstverlening kan zorgen.

 Met welke frequentie voer ik mijn boekhouding?

Een klant ontvangt liever regelmatige overzichten van zijn boekhouding dan een enkel jaarlijks overzicht.

 Wat zijn de voordelen van je dienstverlening?

De klant wil graag weten welke voordelen een samenwerking met jou biedt, in vergelijking met andere accountantkantoren.

 Wat zijn je erelonen?

Een vraag waar je niet omheen kunt. Wees transparant met je klant. Hij verwacht dat je hem duidelijk uitlegt hoe je het bedrag van zijn eindfactuur vaststelt.

Nadat de gesprekken met de accountants/belastingadvieurs zijn afgelopen, zal hij zijn keuze maken op basis van verschillende criteria. Wij hebben die criteria geïnventariseerd in een artikel: 'Op basis van welke criteria kiest een klant zijn accountant?'