Accountants en belastingadviseurs

Duurzaamheid: een gouden kans voor accountants

Geschreven door Sharon Vandenbossche | 14 oktober 2024

Met de nieuwe Europese verplichtingen rond duurzaamheid, rijst de vraag welke rol daarbij is weggelegd voor de accountant. Experten Jeroen De Muynck (Van Avermaet), Jocelijn Geurts (Axudo) en Marc Callier (ING) zien het als een opportuniteit: als accountant krijg je de kans om je diensten uit te breiden, jong talent aan te trekken én samen met je klanten aan een duurzamere toekomst te bouwen.  

Duurzaamheid: niet nieuw, wel actueel 

De EU Green Deal streeft naar een klimaatneutraal Europa tegen 2050. Een belangrijk onderdeel daarvan is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die bedrijven verplicht om te rapporteren over hun duurzaamheidsinitiatieven. Steeds meer ondernemingen moeten nu dus transparant en gedetailleerd hun impact op mens, milieu en maatschappij in kaart brengen. Waar duurzaamheid lang een wat vage marketingterm bleef, krijgt het nu dus een concrete, dwingende invulling.  

Ook voor kleine bedrijven 

De CSRD is eerder bedoeld voor grote bedrijven, maar dat betekent niet dat kleinere spelers zomaar de dans ontspringen. Organisaties moeten namelijk de impact van hun volledige waardeketen in kaart brengen: ze moeten niet alleen rapporteren over hun eigen duurzaamheidsprestaties, maar ook die van hun klanten en leveranciers. Ook als kleine leverancier van een grote supermarktketen zal je bijvoorbeeld moeten kunnen aantonen op welke manier jij je steentje bijdraagt. 

Een cruciale rol voor accountants  

Het duurzaamheidsthema lijkt nog niet volledig doorgedrongen te zijn in de accountancysector, en dat terwijl het net heel wat opportuniteiten biedt.      

  • Niet-financiële verslaggeving 

In de eerste plaats zal de nieuwe rapportering deel uitmaken van het financieel verslag, en daarvoor zullen ondernemingen vanzelfsprekend de hulp inroepen van hun accountant.   

Voor Jeroen De Muynck, Director Sustainability bij Van Havermaet, is duurzaamheid hetzelfde als “je bedrijf een langetermijnsbestaan geven, voor continuïteit zorgen”. En daar zijn zowel financiële als niet-financiële factoren mee gemoeid. Om de financiële gezondheid te meten en te sturen hadden we al een uitgebreide toolbox. Met de nieuwe rapportageverplichting komt ook de niet-financiële kant in het vizier. Een uitgelezen kans dus om je naast de financiële boekhouding ook te bekwamen in de niet-financiële boekhouding van je klanten.  

  • Klanten adviseren en inspireren 

Duurzaamheidsexperte Jocelijn Geurts gelooft dat accountants daarnaast een grote rol kunnen spelen in het inspireren en activeren van bedrijven rond duurzaam ondernemen. De schijnbare complexiteit van de nieuwe CSRD-rapportering schrikt heel wat ondernemingen af. En net in die vertaalslag is er een belangrijke rol weggelegd voor de accountant: “Met de Sustainable Development Goals (SDG) van de VN als leidraad kunnen accountants bedrijven helpen om hun duurzaamheidsdoelen te definiëren en te bereiken.” 

  • Employer branding 

Je hoeft trouwens niet aan de zijlijn te blijven staan als accountant. Verdiep je in het thema en onderzoek welke initiatieven je zelf kan opzetten in je kantoor. Je geeft zo het goede voorbeeld én je employer branding krijgt er een boost van. Op de krappe arbeidsmarkt van vandaag kan je je maar best differentiëren en alles in het werk stellen om jongeren aan te spreken. En hoe doe je dat beter dan met duurzame acties die tonen dat je bekommerd bent om de toekomst?   

Hoe begin je eraan? 

Duurzaamheid biedt jou als accountant de kans om je rol te verbreden en zelf ook een cruciale bijdrage te leveren aan een duurzamere toekomst. Maar welke stappen kan je zetten? Onze experten geven enkele gouden tips: 

  • 1. Begin bij het begin 

Laat je niet afschrikken door de berg aan (soms complexe) informatie. Lees de wetteksten, volg een opleiding, luister naar een podcast over het onderwerp, kortom: blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. 

  • 2. Creëer bewustwording 

Het is niet omdat je niet CSRD-compliant bent, dat je niet met duurzaamheid moet bezig zijn. Er wordt naar de volledige waardeketen gekeken, waardoor kleinere ondernemingen die hier geen aandacht voor hebben, klanten kunnen verliezen. Een gouden kans dus voor jou om awareness te creëren bij je klanten. 

  • 3. Laat je bijstaan 

Zijn er medewerkers binnen je onderneming die een passie hebben voor het topic? Betrek hen erbij! Onderzoek daarnaast alternatieve manieren om samen te werken met andere partners of partijen.