Voor een klant is het kiezen van zijn accountant een sleutelelement voor het slagen van zijn ondernemingsproject. Hij kiest de accountant die de boekhouding van zijn onderneming ter hand neemt op basis van verschillende criteria. We nemen ze onder de loep.
Geografische nabijheid
Hoewel we over tal van communicatiemiddelen beschikken (telefoon, scan, e-mail, fax, ...) is voor sommige mensen geografische nabijheid nog altijd een belangrijk criterium. Zij geven de voorkeur aan een kantoor in hun buurt of dat ten minste vlot bereikbaar is als een face-to-facegesprek nodig is.
De voorgestelde tarieven moeten aangepast zijn aan de diensten die je je klant aanbiedt. Bij de prijsstelling kunnen uiteraard andere criteria een rol spelen: je bekwaamheid, je anciënniteit, de kwaliteit van je dienstverlening, je reputatie, ...
Een klant kiest voor de accountant die de meest competitieve prijzen aanbiedt voor zijn belangrijkste behoeften.
Hoe dan ook moet je de aangerekende bedragen altijd rechtvaardigen.
Je toekomstige klant is benieuwd naar het dienstengamma dat je aanbiedt. Hij wil ook weten of je ervaring hebt in zijn bedrijfssector, of je hem oordeelkundig advies kan verstrekken en bekwaam bent om hem indien nodig te begeleiden bij de formaliteiten.
Voor een klant is een goede accountant niet veel waard als hij nooit beschikbaar is. Het is belangrijk dat je vlot bereikbaar bent, eventueel beschikbaar bent voor een afspraak of je kunt vrijmaken bij een dringende vraag.
Om een vertrouwensrelatie op te bouwen is het fundamenteel dat het klikt tussen jou en je klant. De klant zal proberen uit te vissen of je ernstig werkt, of je goed naar hem luistert, ...
In het digitale tijdperk maken veel klanten gebruik van recente technologieën. Je zal meer kans maken als je er ook gebruik van maakt. Als je klant actief is in e-commerce heb je er zelfs alle belang bij. Dit type van klant geeft de voorkeur aan een accountant die louter digitaal functioneert boven een accountant die op papier werkt.
Aanbevelingen en positieve feedback van je klanten aan anderen kunnen je nieuwe klanten opleveren. Die nieuwe klanten hebben al een zeker vertrouwen in jou en je kan al op een zekere geloofwaardigheid rekenen.
Bij een eerste gesprek verwacht de klant dat je hem uitvoerig antwoordt op zijn vragen, dat je hem aantoont dat je over een zekere deskundigheid beschikt in zijn sector,... Kortom, dat je aan zijn verwachtingen voldoet. Lees ‘6 vragen die een klant bij een eerste gesprek aan zijn accountant zou kunnen stellen’.