Accountants en belastingadviseurs

Breid je professionele netwerk uit via sociale media

Geschreven door Gerd Van Bergen | 27 december 2018

Hoe groter je netwerk, hoe meer klanten je bereikt. Netwerkevents zijn niet langer de enige plek waar je als accountant of belastingadviseur collega’s of toekomstige klanten ontmoet. Via sociale media bereik je meer mensen, in minder tijd. Hoe pak je dat aan? Welke media zijn voor jou het meest geschikt? En hoe gebruik je die? In deze blogpost vind je tips voor cijferberoepers om succesvol te netwerken op sociale media.


Kies het juiste kanaal 

Wie zijn je klanten? Op welk platform zijn ze aanwezig? Niet elk kanaal past bij jouw doelgroep of dienst. Zoek je contacten waar ze zich bevinden.


Linkedin

Mik je op B2B-communicatie? Dan is LinkedIn een interessant kanaal. Het is een zakelijk online netwerk. Je kan je er aansluiten bij een groep voor financiële experts en met collega’s van gedachten wisselen. Je kan er ook contact houden met professionals die je op een netwerkevent leerde kennen. Of je kan er op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging in het buitenland.

Je bedrijfsprofiel op LinkedIn vormt vaak een eerste indruk voor potentiële klanten. Het is een visitekaartje dat naar je website leidt. Je kan je profiel opsmukken met extra media, bijvoorbeeld met presentaties via SlideShare of video’s via YouTube.

Laat al je medewerkers je organisatie vermelden op hun persoonlijke LinkedIn-profiel. Dat verhoogt de zichtbaarheid van je kantoor.


Facebook

Facebook gebruik je vooral voor de aankondiging van evenementen of voor luchtige posts. Het brengt hoofdzakelijk nieuws en entertainment. Voor B2C-marketing is het heel geschikt. Je maakt best een Facebook bedrijfspagina aan om dergelijke updates mee te delen en waarmee je potentiële klanten naar je website leidt.

Facebook verzamelt veel gegevens van volgers, zoals hun leeftijd, geslacht, interesses of job. Dankzij deze informatie is Facebook interessant om gericht te adverteren.


Gebruik je accounts actief 

Een account dat je niet gebruikt? Dat overtuigt niemand. Zorg dus op ieder kanaal waar je aanwezig bent voor actie en interactie. Dit betekent sommige gevallen keuzes maken waar je wel of niet aanwezig wil zijn.


Ga in dialoog met andere gebruikers

Dat doe je door online discussies te beginnen en er zelf actief aan deel te nemen. Vraag je volgers naar hun mening over een financiële hervorming of laat ze meekijken achter de schermen van je kantoor.

Post zelf interessante artikels en leuke berichten op je sociale media-accounts. Houd je volgers bijvoorbeeld op de hoogte van recente wetswijzigingen of van netwerkevents. Toon je deskundigheid door tips & tricks te delen: handleidingen, instructies of stappenplannen waar je klant gemakkelijk zelf mee aan de slag kan.


Hoe vaak deel je iets?

Voor LinkedIn zijn 2 tot 5 berichten per week aangewezen. Voor Facebook is 3 tot 10 posts per week de richtlijn. Het is bovendien goed om de posts van je contacten te liken als je die relevant vindt en hun meest interessante artikels te delen. Zo toon je dat je je contactpersonen aandachtig volgt.

Geef verder een antwoord op al de vragen die je van volgers krijgt. Een onbeantwoorde vraag geeft blijk van weinig interesse.


Verstop je niet 

Zorg ervoor dat je gemakkelijk vindbaar bent op sociale media. Verspreid de gegevens van je account goed, op je website of op je visitekaartje.

Scherm je profiel niet af. Hoe minder muisklikken om bij jouw account te geraken, hoe beter. Zorg er bovendien voor dat je contactgegevens vlot vindbaar zijn op al je sociale media kanalen. Wie jou wil bellen en mailen, moet meteen je gegevens terugvinden.


Plan je posts 

Om je inspanningen op sociale media vol te houden, is het goed om een planning te maken. Wanneer voorzie je tijd om op vragen te antwoorden? Post je dagelijks een nieuw bericht of doe je dat wekelijks? Heb je voldoende interessante artikels klaarstaan voor momenten waarop je geen inspiratie hebt? Zet je planning in je (digitale) agenda, zodat je er ook op bij drukke momenten aan herinnerd wordt. Probeer periodes van inactiviteit op je sociale media-kanaal te vermijden.

Tip! Buffer is een gratis tool waarmee je verschillende socialemediakanalen tegelijk beheert. Je plant er berichten en statusupdates in en het programma publiceert ze voor jou, op het moment dat jij kiest. Zo kan je op één uur tijd een volledige week inplannen, zonder dat je dan dagelijks nog zelf moet publiceren.


Overtuig met inhoud 

Accountants of belastingadviseurs kunnen andere gebruikers imponeren met hun deskundigheid en inhoudelijke kennis. Geef je een professioneel antwoord op de vraag van een gebruiker? Help je een startende ondernemer met een boekhoudkundige kwestie? Dan zien andere gebruikers meteen jouw expertise. Sociale media zijn het middel bij uitstek om potentiële klanten naar je website te lokken. Deel je kennis dus online!