Accountants en belastingadviseurs

Belastingkrediet voor verhoogde tussenkomst in een treinabonnement: zo vraag je het aan

Geschreven door Sharon Vandenbossche | 16 oktober 2024

Werkgevers die extra bijdragen aan de treinabonnementen van hun werknemers, kunnen sinds de wet van 12 mei 2024 tijdelijk rekenen op een belastingkrediet. Ze moeten daarvoor een specifiek document opstellen dat aan enkele voorwaarden voldoet. In dit artikel lees je wat er in dat document moet staan en hoe je het indient.

Wat moet er in document staan?  

Wie aanspraak wil maken op het belastingkrediet, moet jaarlijks een document opstellen met daarin een aantal elementen die van belang zijn voor de berekening van en de controle op de toepassing van het belastingkrediet. Naast het bedrag van het belastingkrediet moeten ook de volgende gegevens erin staan: 

  • de tussenkomst van de werkgever in een treinabonnement die is vrijgesteld van inkomstenbelastingen (eventueel beperkt tot de tussenkomst die zou verschuldigd zijn voor een treinabonnement voor dezelfde duur en dezelfde afstand in tweede klasse),
  • de verhoogde tussenkomst van de werkgever: het percentage dat de verhouding weergeeft tussen enerzijds de tussenkomst van de werkgever in een treinabonnement zoals opgelegd door een collectieve of individuele arbeidsovereenkomst op de datum van de betaling of toekenning van de tussenkomst van de werkgever en anderzijds de prijs van het referentie-abonnement voor dezelfde afstand op diezelfde datum,
  • het verhogingspercentage: het verschil tussen de referentietussenkomst van de werkgever, met een minimum van 59,57%, en de verhoogde tussenkomst van de werkgever (dit percentage wordt eventueel beperkt tot 7,5%),  
  • de referentietussenkomst van de werkgever: het percentage dat de verhouding weergeeft tussen enerzijds de tussenkomst van de werkgever in een referentie-abonnement zoals opgelegd door een collectieve of individuele arbeidsovereenkomst of een arbeidsreglement op 31 december 2023, en anderzijds de prijs van een referentie-abonnement (een treinabonnement voor de duur van een jaar in tweede klasse) op diezelfde datum.  

Het document moet daarnaast ook nog vermelden dat:  

  1. de belastingplichtige behoort tot de categorieën van werkgevers die in aanmerking komen voor het belastingkrediet,  
  2. de tussenkomst van de werkgever in een treinabonnement niet door derden wordt vergoed of terugbetaald (bv. een buitenlandse inrichting),  
  3. de derdebetalersregeling niet van toepassing is,  
  4. de tussenkomst van de werkgever wordt betaald aan een werknemer die van dezelfde werkgever geen mobiliteitsbudget ontvangt,
  5. en de verhoging van de tussenkomst van de werkgever in een treinabonnement is vastgelegd in een collectieve arbeidsovereenkomst, een arbeidsreglement of een individuele arbeidsovereenkomst en geldt zonder beperking in de tijd. 

Hoe dien je je aanvraag in?  

Werkgevers die onderworpen zijn aan de vennootschapsbelasting of de rechtspersonenbelasting moeten het document bij hun aangifte voegen. Werkgevers die onderworpen zijn aan de personenbelasting moeten het document ter beschikking houden van de administratie. Voor elke tussenkomst moet ook het vervoerbewijs dat door de werknemer werd voorgelegd om de tussenkomst van de werkgever te krijgen, ter beschikking worden gehouden van de administratie.  

Gecombineerd of geïntegreerd vervoersbewijs 

Het KB van 24 juli 2024 legt ook de regels vast voor de toepassing van het belastingkrediet wanneer het gaat om een gecombineerd of geïntegreerd vervoerbewijs. Zo’n vervoerbewijs combineert verschillende vervoersmiddelen zoals bus, trein en metro, en wordt gelijkgesteld met een treinabonnement voor het gedeelte dat op de trein betrekking heeft.