Accountants en belastingadviseurs

3 redenen waarom accountancy een van de meest toekomstbestendige sectoren is

Geschreven door Annelien Decan | 09 september 2024

In de eerste aflevering van onze podcastreeks De Accounturiers delen Glenn Vandamme en Sven Cornelis van Finplex hun visie over digitalisering, en vertellen ze over hoe je technologie in de accountancysector kan omarmen. Daarnaast zetten ze zich samen in om de instroom in de accountancysector te vergroten en zijn ze er steevast van overtuigd dat accountancy een van de meest toekomstbestendige sectoren is.

1. Werkzekerheid: meer ondernemers dan accountants 

Ieder jaar publiceert de VDAB een lijst met de knelpuntberoepen in Vlaanderen. In 2024 is het aantal knelpuntberoepen zelfs wat toegenomen ten opzichte van voorgaande jaren. Binnen deze lijst is er nog een extra categorie voor de grootste ‘probleemgevallen’. Zo staat het beroep van accountant gecategoriseerd onder ‘Zwaar statistisch knelpuntberoep’. Maar wie knelpuntberoep zegt, zegt natuurlijk ook werkzekerheid voor wie er zich toch aan waagt. 

De gigantische uitstroom bij studenten ligt aan de basis van het tekort aan accountants. Heel wat jongeren kiezen na hun studies vaak voor een andere job buiten de accountancy. En dat heeft vooral te maken met het stoffige imago van de ‘klassieke boekhouder’. Dat betekent dat er op vandaag te weinig boekhouders zijn ten opzichte van het aantal ondernemers. 

Volgens onze experten moeten ondernemers toch nog niet vrezen: “Ondernemers die de waarde van ons werk inzien, vinden altijd een accountant.” 

Daarnaast zetten Glenn en Sven zich ook in om de instroom in de accountancysector opnieuw te vergroten. Met hun project Samen Impact investeren ze in onderzoek en opleiding om leerlingen in het middelbaar te engageren om verder te studeren in accountancy en ondernemerschap.  

2. Digitalisering zorgt voor een betere tijdsbesteding 

De accountancysector komt steeds meer in contact met digitalisering en AI. Dat zorgt ervoor dat de saaiere routinetaken geautomatiseerd worden en het beroep van accountant meer een communicatieve en adviserende invulling krijgt.  

Onze experten pikken hier graag op in: “Er zijn natuurlijk al tal van accountancy apps, maar dat betekent niet dat ze voor elke accountant of ondernemer dé oplossing zijn. Het persoonlijk contact dat we met onze klanten hebben, valt zeker niet te onderschatten. We zien dat bijberoepers en eenmanszaken best verder kunnen met een app alleen, maar bij vennootschappen ligt dat toch anders. Daar leggen wij zelf meer de focus op.” 

Ook 2026 wordt een belangrijke mijlpaal voor de boekhoudsector. Vanaf dan wordt e-facturatie verplicht voor alle transacties tussen belastingplichtige ondernemingen.  

Als extra tip geven Glenn en Sven ons mee dat je als accountant moet durven om je tarief op te trekken, zodat je kan investeren in nieuwe technologieën en software. Hierdoor komt er extra tijd vrij voor je bestaande klanten of ben je in de mogelijkheid om nieuwe klanten aan te nemen.  

3. Je kiest zelf je klanten op basis van affiniteit 

Het werd al gezegd: er zijn meer ondernemers dan accountants. Het is zelfs zo dat heel wat accountants genoodzaakt zijn om klanten te weigeren. 

Als accountant zit je dus eigenlijk in een positie dat je zelf kan kiezen welke klanten je aanneemt en welke niet. Zo kan je vooral samenwerkingen aangaan met ondernemers waarmee je graag samenwerkt of bedrijven die werkzaam zijn in een sector die jij interessant vindt. Of je kan ervoor kiezen om vooral op de grotere spelers te focussen. En dat maakt het beroep van accountant nu net zo aantrekkelijk: de vrijheid om te kiezen.  

Onze experten geven nog een gouden tip mee: “Denk vooraf goed na over jouw ideale klant en stem je werking en aanbod daarop af van bij het begin.”  

Wanneer je jouw dienstverlening duidelijk communiceert, dan is het voor (potentiële) klanten meteen duidelijk hoe jij een meerwaarde kan creëren voor hun onderneming.  
En dat betekent dan vaak de start van een lange en duurzame zakenrelatie.